Όχι άλλο κάρβουνο στον τουρισμό

 

του Παναγιώτη (Τάκη) Κ. Μυλωνά, οικονομολόγου

Αν είναι γεγονός ότι, η αποδοτικότητα του τουρισμού, υπήρξε αρνητική (ελλειμματική) και το 2019, τότε θα πρέπει να είναι επαυξημένη η αρνητική αυτή αποδοτικότητά του και το 2021, με τα τουριστικά μας έσοδα να βρίσκονται στο 59% του 2019, όπως προκύπτει απ’ τα στοιχεία που δημοσίευσε, μόλις χθες και η Τράπεζα της Ελλάδας, για το ενδεκάμηνο του 2021…

Αλλά, αντίθετα, όμως. Όχι! Το παραπάνω συμπέρασμα, είναι καθαρότατο λάθος.

Είναι τόσο βαριές οι οικονομικές βλάβες που μας προξενεί ο “αθέμιτος ανταγωνισμός“, που μας ασκεί ο γερμανικός κολοσσός της TUI, όπου, ακόμα και η ζημιά της ζημιάς, ίσως να είναι και μια μεγάλη μας ωφέλειά !!!

Ωστόσο, απ’ τα στοιχεία που δημοσίευσε η Τ.τ.Ε., για τον τουρισμό του 11μηνου του 2021 , υπάρχουν κάποιοι, αδιαμφισβήτητα, θετικοί δείκτες του.

Αναφερόμαστε ακριβώς εδώ, στη σχετική βελτίωση κάποιων “ποιοτικών δεικτών” του τουρισμού μας, απ’ την μακροοικονομική επισκόπηση των στοιχείων του 11μηνου του 2021, που μόλις δημοσιοποίησε η Τ.τ.Ε. -όπως είναι, π.χ., και η σαφής αύξηση της “μέσης ταξιδιωτικής δαπάνης”, αλλά και η αξιοπρόσεχτη βελτίωση του “ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών”, έναντι του 2019, επίσης -παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση του 2021, συγκριτικά με το 2020- οφείλεται στην συγκυρία του Covid-19, που διανύσαμε ήδη. Είναι πάντως, η σχετική αυτή βελτίωση, τόσο πολύ επιδερμική κι άμεσα εξαρτώμενη απ’ τη συγκυρία του Covid-19, που καθίσταται έως και ψευδής, στην ουσία της και στη συνολική αποτίμηση της αποδοτικότητας του τουριστικού μας κλάδου.

Γιατί:

Α) Όσον αφορά την αύξηση της μέσης ταξιδιωτικής δαπάνης. Η συγκυρία του Covid-19, που μείωσε δραστικά την τουριστική κίνηση, δεν την ανάσχεσε ισοβαρώς. Αλλά, κυρίως, ανάσχεσε την κίνηση εκείνη των τουριστών με χαμηλά εισοδήματα, που αφορούσαν κρατήσεις στις χαμηλές κατηγορίες καταλυμάτων. Ενώ, η ανάσχεση αυτή, αφορούσε λιγότερο τις κρατήσεις και φιλοξενίες για τις υψηλές κατηγορίες -“4 & 5 αστέρων”, σε “σουίτες” κλπ.-. Οι οποίες φιλοξενίες, εξασφάλιζαν και τους όρους μιας πιο ικανοποιητικής “αποστασιοποίησης” των τουριστών, για τα υψηλότερα εισοδηματικά πρότυπα τουριστών, όπως είναι και η ικανοποίηση των μέτρων κατά της πανδημίας. Εκείνων των τουριστών, δηλαδή, οι οποίοι ήταν σε θέση να αγοράσουν τις υπηρεσίες με τις προϋποθέσεις αυτές. Είναι γεγονός, εξάλλου, πως: τα σχετικώς αυξημένα τουριστικά έσοδα, το 2021, δεν συνεπάγονται, πάντα και την καλύτερη αποδοτικότητα στην οικονομική διαχείριση του τουριστικού μας προϊόντος, όταν προϋποθέτουν και σημαντικά υπερβάλλοντα κόστη στην υποστήριξη κι εξυπηρέτησή τους, όταν αφορούν την -υψηλής ποιότητας- υπηρεσία. Ένα συνδυαστικό δεδομένο, ακριβώς, που μας προσδιορίζει, πάντοτε και την κερδοφορία ή μη, κάθε οικονομικής μας δραστηριότητας…

Β) Όσον αφορά -απ’ τα ίδια στοιχεία της Τ.τ.Ε.- και τη σχετική βελτίωση & του ισοζυγίου των εξωτερικών μας συναλλαγών, έναντι εκείνου του 2019, εκτός των καυσίμων, αυτή σχετίζεται, με τα παράδοξα της στρεβλής εξωστρέφειας του τουριστικού μοντέλου που μας επέβαλε η TUI, και το οποίο, το έχουμε αναλύσει σε προηγούμενη αρθρογραφία μας. Φαινόμενα, δηλαδή, που οφείλονται -παραδόξως- στην υστέρηση της τουριστικής μας κίνησης, που ανήλθε -όπως δημοσιοποιήθηκε ήδη- στο 54% εκείνης του 2019. Και όπου, η συνολική εγχώρια παραγωγή, μπόρεσε -το 2021- να καλύψει και να ικανοποιήσει ένα κάπως μεγαλύτερο ποσοστό των αναγκών της, στο χτίσιμο του προσφερόμενου τουριστικού μας προϊόντος, έναντι εκείνου του 2019. Ενώ, θεωρητικά, θα αδυνατούσε να προσφέρει -ούτε και κάποιο μονοψήφιο ποσοστό των αναγκών του- για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας του αργούντος ξενοδοχειακού μας δυναμικού, σε καταλύματα, στην περίπτωση -βεβαίως, θεωρητικά- της πλήρους αναπλήρωσης της ελλίπουσας τουριστικής κίνησης του 2019…

Συναφώς. Η παρατηρούμενη αυτή υστέρηση της τουριστικής ζήτησης, έναντι εκείνης της προσφοράς, στην αγορά του τουριστικού μας προϊόντος -η οποία προσδιορίζει, καθηλωτικά και τις τιμές του τουριστικού μας προϊόντος κι η οποία, επίσης, καθορίζει, αναπόδραστα & την αποδοτικότητα του τουριστικού μας κλάδου- δεν πρόκειται να ισοσκελιστεί και να ισορροπήσουν οι τιμές σε βιώσιμα επίπεδα τιμών, όταν, όπως προβλέπει η TUI, στοχεύεται η επίτευξη των 25 εκατομμυρίων τουριστικών αφίξεων, όχι πριν το 2024. Ενώ εμείς, μπορέσαμε να εξυπηρετήσαμε, τα 31 εκατομμύρια τουρίστες (ή τα 34, με τις κρουαζιέρες), ήδη, από το 2019. Κι ενώ, εξάλλου, το 2024, θα μπορούσαμε να φιλοξενήσουμε έως και 40 εκατομμύρια τουρίστες. Εξ αιτίας, ακριβώς, του μεγάλου ήδη επενδυτικού οργασμού που σημειώθηκε και πρόσφερε περισσότερα νέα ξενοδοχειακά καταλύματα. Και τα οποία -αλίμονο- αυγάτισαν, τόσο πολύ, τα νέα μας ξενοδοχεία και μέσα στην πανδημία του Covid-19 !!!

Αλλά ας ανακεφαλαιώσουμε κι ας κάνουμε και μια επανάληψη, με αξιοποίηση της επικαιρότητας των ημερών, για την εμπέδωση των αυτονόητων συναφών συμπερασμάτων μας:

Με 24 Rafale και με άλλα 5 Belharra -αξίας περί τα 10 δις €- διαφαίνεται πως μας ζημιώνει η TUI ετησίως!!! Κι Εσείς, Κε Πρωθυπουργέ, ως κάποιος άλλος ανόητος Κούλης, χαριεντίζεσθε με τον CEO της TUI!. (Με τα “καθρεπτάκια” των 3 εκατομμυρίων τουριστών της, όπως σας λέει, η ίδια η TUI, για το 2022. Χωρίς την επίγνωσή Σας, όμως, για την τόσο βαριά ελλειμματική διαχείριση του τουριστικού μοντέλου που μας επιβάλλει. Ένα τουριστικό μοντέλο, το οποίο το εγκαθίδρυσε, ασκώντας -με τη δεσπόζουσα & πολυσχιδή θέση και δράση της- τον ασφυκτικό “Αθέμιτο Ανταγωνισμό” της, σε βάρος μας, που μας συνεπαίρνει ανεπαίσθητα, μα και εξοντωτικά. Δρώντας, ταυτόχρονα και στις δυο μεριές -σε προσφορά και σε ζήτηση- στη πλάστιγα που ισορροπούν και οι τιμές στο τουριστικό μας προϊόν. Με την άσκηση των εναρμονισμένων της πρακτικών, με τους άλλους Tour Operators. Και με τις αντιανταγωνιστικές μεθοδεύσεις της, με τις οποίες καταφέρνει να μας απομυζαίνει συστηματικά και να μας ζημιώνει πολλαπλάσια. Μέσα κι από συμπράξεις και συμφωνίες, διαφόρων τύπων και μορφών και με τους άλλους Tour Operators. Καθώς και με επιχειρηματίες και άλλους παράγοντες της τουριστικής μας αγοράς, που αφαιμάζουν, εξακολουθητικά, το τουριστικό μας προϊόν, επί δυο δεκαετίες τώρα… Τρόποι, μέσα και μέθοδοι, ακριβώς, που, κάποια απ’ τα οποία, αφελώς κι εντελώς επιπόλαια, αναφέρονται κι ως τα “προσόντα τηςTUI”, μέσα από ένα σχετικό άρθρο, της ΒΙΚΗΣ ΒΑΜΙΕΔΑΚΗ, με τίτλο: <<TUI: Ο ισχυρός παίχτης του ελληνικού τουρισμού, που θα φέρει 3 εκατ. τουρίστες το ’22>>. Και το οποίο αυτό άρθρο, συνόδευε το φάκελο, εισαγωγής του πρόσφατου Ν/Σ, για τους “Τουριστικούς Προορισμούς”!

https://www.news247.gr/…/tui-o-ischyros-paichtis-toy…

Σημειώνουμε, εξάλλου, ότι, έχουμε καταθέσει κι εμείς, σχετικές αναφορές και καταγγελίες μας, για την TUI, προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, από το 2015. Αλλά και μόλις πρόσφατα, με την αυτοπρόσωπη πσράστασή μας, στον Πρόεδρο και στη Διοίκηση της Επιτροπής.).

– Μα, ακόμα κι αν δεν τα γνωρίζει αυτά, ο κ. Πρωθυπουργός της χώρας μας, όφειλε -ως εκ της θέσης και της ευθύνης του- να τα ξέρει!

Αλλά κι αν δεν γνωρίζει, ο ίδιος, πρωτογενώς, όφειλε να έχει επιλέξει συμβούλους που να ξέρουν και να του συνεισφέρουν μια μελέτη “κόστους – οφέλους”, για τη -σημειούμενη ήδη- συνολική & τόσο μεγάλη, αρνητική οικονομική αποτίμηση της διαχείριστικής απόδοσης του τουριστικού κλάδου της χώρας, τις δυο τελευταίες δεκαετίες, τουλάχιστον. Ώστε, να μπορέσει, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας, να αναλάβει την πλήρη ευθύνη του και να καθορίσει, ανάλογα και την πολιτική του, στον τουρισμό, εφαρμόζοντας το κατάλληλο αναπτυξιακό του πρόγραμμα, στον πολύπαθο αυτό κλάδο της οικονομίας μας.

Όμως, ο κ. Πρωθυπουργός, δεν φαίνεται να διαθέτει, στην ιδιοκτησία του, κανένα τέτοιο αναπτυξιακό πρόγραμμα, για τη χώρα του. Κι αντίθετα απ’ τα προσδοκόμενα, επαφίεται, στα θέματα, στα ζητήματα και στις προτεραιότητες, που του προσφέρουν -ή και του αναθέτουν- κάποιοι άλλοι. Άλλοι, όπως είναι: η γερμανική SIEMENS, στα θέματα της ενέργειας & Α.Π.Ε., η γερμανική DEUTSCHE TELEKOM, σε θέματα οικοσυστημάτων διαδικτύου & πολιτικής στις τηλεπικοινωνίες ή ακόμα και η -επίσης- γερμανική TUI, στα θέματα του τουρισμού κ.ο.κ…

Επίσης, δεν φαίνεται να έχει αντιληφθεί, ούτε και σήμερα ακόμα, ο Πρωθυπουργός της χώρας, το πως και το γιατί, μειώθηκαν, κατά 600 χιλιάδες, οι θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, από το: 2011, έως και το: 2019. Και μάλιστα, πριν τον Covid-19. Πρόκειται εδώ, για μια απώλεια θέσεων εργασίας της παραγωγικότερης ηλικίας, των 20 – 44 ετών, με την ευθύνη της αρνητικής αποδοτικότητας του τουριστικού κλάδου, που σημειώθηκε, ακριβώς στην περίοδο των μνημονίων και των Success Story, στις αφίξεις τουριστών μας!!!

– Είδε -μήπως- κανείς, που να τους έστειλε, η TUI -με τις μεσολαβήσασες Success Stories, στον τουρισμό- που να πήγαν, τελικά και που να βρίσκονται σήμερα, οι νέοι αυτοί Έλληνες εργαζόμενοι, οι οποίοι θα έπρεπε να κατείχαν σήμερα, αυτές τις 600.000 θέσεις εργασίας που -ήδη- χάθηκαν πια; (Ελπίζω πως ζουν και εργάζονται, κάπου σε ξένα μέρη, ως οικονομικοί μετανάστες…)!

— “Ορατότης μηδέν”! Επιτέλους, Έλεος…

“ΌΧΙ ΆΛΛΟ ΚΆΡΒΟΥΝΟ”, ΠΙΑ (στον Τουρισμό)!!!._

Για άλλα άρθρα του κ. Μυλωνά πατήστε εδώεδώεδώ, εδώ, εδώ, εδώ, κι εδώ.

Οι απόψεις των αρθρογράφων είναι προσωπικές, και δεν είναι απαραίτητο να εκφράζουν κι αυτές του new-economy.gr, και δημοσιεύονται στο πλαίσιο της ελευθερίας του λόγου.