Eταιρείες Kολοσσοί ΗΠΑ: Μπόνους μεν, «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν» δε!

Της δημοσιογράφου Μαρίας Βε

Στον πτωχευτικό κώδικα των ΗΠΑ ζήτησε να ενταχθεί σχεδόν το 1/3 των περισσοτέρων από 40 σημαντικών εταιρειών της χώρας, που επλήγησαν από την πανδημία του κορονοιού, ενώ παράλληλα απέδωσαν υπέρογκα ποσά ως μπόνους σε ανώτατα στελέχη τους, όπως υποστηρίζει έρευνα του Reuters.

Ωστόσο, η αμερικανική πτωχευτική νομοθεσία του 2005, πλην κάποιων εξαιρέσεων, απαγορεύει στις εταιρείες να δαπανούν ποσά ως μπόνους «διατήρησης στελεχών», τη στιγμή που βρίσκονται ενταγμένες στο chapter 11, που βρίσκονται δηλαδή στα πρόθυρα χρεωκοπίας..

Εντούτοις, 6 από τις 14 εταιρείες εκμεταλλευτήκαν ένα «παραθυράκι» του νόμου και έτσι κατάφεραν να πληρώσουν μπόνους εντός τριάντα ημερών πριν από την υποβολή των υποθέσεων τους, επικαλούμενες διάφορες προκλήσεις και δυσκολίες που αντιμετώπισαν τα στελέχη τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Οκτώ εταιρείες συμπεριλαμβανομένων των JC Penney και Hertz, ενέκριναν μπόνους πέντε ημέρες προτού καταφύγουν στις διατάξεις του πτωχευτικού κώδικα, ενώ η Hello-Crush, προμηθευτής άμμου για ρηγμάτωση πετρελαίου και βενζίνης, απέδωσε μπόνους μόλις δύο ημέρες πριν από την αίτηση πτώχευσης στις 12 Ιουλίου.

Ειδικότερα, η JC Penney, ενώ αναγκάστηκε να κλείσει προσωρινά τα 846 καταστήματα της και να θέσει σε διαθεσιμότητα περίπου 78.000 από τα 85.000 μέλη του προσωπικού της καθώς η πανδημία εξαπλώθηκε, ενέκρινε σχεδόν 10 εκατομμύρια δολάρια σε πληρωμές λίγο πριν από την υποβολή της στο chapter 11 στις 15 Μαΐου, επικαλούμενη τη διατήρηση μιας «ταλαντούχας ομάδας διοίκησης».

Παράλληλα η Hertz, η οποία απέλυσε πρόσφατα πάνω από 14.000 άτομα, πλήρωσε μπόνους ανώτερων στελεχών ύψους 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων πριν την αίτηση χρεοκοπίας, προκειμένου όπως ισχυρίστηκε να αντιμετωπιστεί η ταξιδιωτική αβεβαιότητα λόγω πανδημίας.

Όπως είναι φυσικό, αυτού του είδους τα bonus προκαλούν γενική δυσαρέσκεια σε πιστωτές και επενδυτές, διότι περικόπτονται οι θέσεις εργασίας, ενώ παράλληλα επωφελούνται με πλουσιοπάροχες αμοιβές κάποια ανώτατα στελέχη. Δεν είναι λίγοι μάλιστα εκείνοι που θεωρούν αυτές τις πρακτικές ανήθικες και καταχρηστικές.

Γεγονός είναι ότι υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι αποζημιώσεις των υψηλόβαθμων στελεχών καταβάλλονται σε μετοχές. Ενόψει όμως χρεοκοπίας, οι μετοχές κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται να χάσουν ένα μεγάλο μέρος της αξίας τους. Επομένως, τα διοικητικά συμβούλια προτιμούν να καταβάλουν τα μπόνους σε μετρητά, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα των New York Times και εννοείται ειδικά αυτή την εποχή, τα ποσά σε μετρητά είναι μεγαλύτερα σε σχέση με αυτά μέσω μετοχών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το αμερικανικό δίκαιο επιτρέπει την καταγγελία των αποζημιώσεων και την επιστροφή τους. Πρόκειται όμως για μια μακροχρόνια και εξαιρετικά κοστοβόρο διαδικασία, με αποτέλεσμα να αξιοποιείται μόνο σπάνια. Τον Ιούνιο, εντούτοις, επιτροπή Δημοκρατικών του Κογκρέσου εισηγήθηκε την υιοθέτηση νομοθεσίας που να επιτρέπει στους πιστωτές να ζητούν επιστροφή των μπόνους, ενώ οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι τα μπόνους είναι αναγκαία για την διατήρηση των ικανών στελεχών, που η απουσία τους θα μπορούσε να διακινδυνεύσει τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.

Οι τράπεζες- προσωρινοί «πυροσβέστες»

Στο μεταξύ, σημαντική βοήθεια προσφέρουν οι τράπεζες των ΗΠΑ, προσφέροντας επέκταση «προγραμμάτων ανοχής» σε εκατομμύρια πελάτες πιστωτικών καρτών, αυτοκινήτων και στεγαστικών δανείων που επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία.

Οι τέσσερις κορυφαίες τράπεζες έβαλαν στην άκρη 33 δισεκατομμύρια δολάρια αυτό το τρίμηνο για να καλύψουν δάνεια που θα μπορούσαν να βρεθούν σε εκκρεμότητα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters.

Η JPMorgan δήλωσε ότι επέκτεινε τη βοήθεια σε 1,7 εκατομμύρια λογαριασμούς σχεδόν 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε υπόλοιπα από τις αρχές Μαρτίου, ενώ επιτρέπουν σε κατόχους πιστωτικών καρτών να καθυστερήσουν τουλάχιστον μία πληρωμή.

Ωστόσο, παρόλο που η συγκεκριμένη ενέργεια των τραπεζών διευκολύνει τους πελάτες των τραπεζών, οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να παρουσιάσουν ασάφειες στις τράπεζες ως προς τον αριθμό των δανείων που θα βρεθούν επισφαλή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του επόμενου, ενώ σύμφωνα με δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Bank of America Paul Donofrio, σημαντικές απώλειες πιστωτικών καρτών δεν θα εμφανιστούν μέχρι 180 ημέρες μετά το τέλος των «προγραμμάτων ανοχής».

Συνεπώς, καθώς η πανδημία εξελίσσεται, σαφή εικόνα των αποτελεσμάτων, αρνητικών ή θετικών, θα μπορούμε να παρατηρήσουμε σε μερικούς μήνες από τώρα, χωρίς βέβαια να λαμβάνουμε υπόψη τον «αστάθμητο παράγων»…

Πηγές:

Η Ναυτεμπορική έντυπη έκδοση

Reuters