Τι συμβαίνει με τα μάρμαρα του Παρθενώνα;

Εσωτερική πολιτική αντιπαράθεση προκαλεί η πρωτοφανής απαίτηση του Βρετανικού Μουσείου να αναγνωριστεί κατ’ αρχάς η ιδιοκτησία του επί των μαρμάρων του Παρθενώνα και εις τη συνέχεια να συζητηθεί ενδεχομένως δανεισμός τους στην Ελλάδα για τα 200 χρόνια από την ίδρυση του ελληνικού κράτους.

ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ επικρίνουν με δριμύτατες ανακοινώσεις τους χειρισμούς της κυβέρνησης και προσωπικά του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος πρότεινε στο Βρετανικό Μουσείο τη μεταφορά υπό μορφή δανεισμού των κλεμμένων από τον λόρδο Έλγιν γλυπτών του Παρθενώνα με αντάλλαγμα αποστολή σπανίων αρχαίων κειμηλίων που δεν έχουν ποτέ εκτεθεί εκτός Ελλάδος.

Οι επικρίσεις επικεντρώνονται στο ότι η πρόταση περί δανεισμού έδωσε το δικαίωμα στο Βρετανικό Μουσείο να ανοίξει θέμα κυριότητας-ιδιοκτησίας επί των γλυπτών του Παρθενώνα. Για πρόταση φιάσκο της κυβέρνησης κάνει λόγο το ΚΙΝΑΛ.

Ειδικότερα, σε δήλωσή της, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά ανέφερε πως «τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν μόνιμα στην Ελλάδα. Αυτό και μόνο αυτό διεκδικούμε. Από τη Μελίνα έως σήμερα». «Ας το αντιληφθεί και ο κ. Μητσοτάκης, ιδιαίτερα μετά το φιάσκο της πρότασής του περί δανεισμού» πρόσθεσε η κα Γεννηματά.

Οξεία επίθεση εξαπέλυσε ο ΣΥΡΙΖΑ, αρχικά διά της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά και στη συνέχεια με δήλωση του ιδίου του Αλέξη Τσίπρα.

Ο κ. Τσίπρας ανέφερε πως «η τουλάχιστον αφελής πρωτοβουλία του κ. Μητσοτάκη για τον δανεισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα επιτρέπει στο Βρετανικό Μουσείο να εμφανίζεται σήμερα ως νόμιμος ιδιοκτήτης τους. Επειδή, όμως, τα θέματα της υπεράσπισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι σημαντικότερα της εσωτερικής πολιτικής αντιπαράθεσης, δεν θα σταθώ στην αστοχία της κυβέρνησης».

«Θα την καλέσω όμως να σταματήσει να ρίχνει νερό στον μύλο των Βρετανών και αντί επιστολών δανεισμού προς το Μουσείο να ζητήσει, επ’ αφορμή των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση και με τη στήριξη όλων μας, την οριστική επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα» επεσήμανε.

Η κυβέρνηση απάντησε διά στόματος της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, η οποία ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται ζήτημα για την Ελλάδα περί κυριότητας-ιδιοκτησίας επί των μαρμάρων του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού είναι εξαιρετικά σκληρή κατά της Μυρσίνης Ζορμπά, η οποία καταγγέλλεται πως είτε λέει ψέματα είτε δεν έχει διαβάσει τα επίμαχα έγγραφα.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού έχει ως εξής: «Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον Πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη.

»Ο Πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στη βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης.

»O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός.

»Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.

»Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα »φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας τη διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.

»Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.

»Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για τη διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό.

»Επί πλέον η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια».

Μενδώνη: Δεν δεχόμαστε βρετανική κυριότητα στα Γλυπτά Παρθενώνα

Τυχόν δανεισμός των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Αθήνα δεν θα συνιστά σε καμία περίπτωση αποδοχή βρετανικής κυριότητάς τους, ξεκαθάρισε στον ΣΚΑΪ η υπουργός Πολιτισμού.

Η Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για «απολύτως ψευδές επιχείρημα», σημειώνοντας πως τη δεκαετία του 1980 η Μελίνα Μερκούρη χαρακτήρισε κλοπή τη μεταφορά των μαρμάρων στο Λονδίνο.

Αυτή παραμένει πάγια θέση όλων των ελληνικών κυβερνήσεων και δεν αναιρείται από το άνοιγμα του πρωθυπουργού για δανεισμό με αφορμή τη συμπλήρωση δύο αιώνων από την Επανάσταση του 1821, είπε.

«Από τη στιγμή που έχουμε κλοπή, αυτομάτως αυτό δεν δημιουργεί δικαιώματα» κυριότητας, νομής, ή κατοχής, επεσήμανε η υπουργός. Διευκρίνισε, δε, ότι η πρόταση δανεισμού που θα καταθέσει η Αθήνα θα θέτει σαφές πλαίσιο που θα διασφαλίζει τις ελληνικές διεκδικήσεις.

Πηγή:zougla.gr

  •  
  •  
  •  
  •  
  •