Τι σημαίνουν οι λέξεις NAYTEX και NOTAM
Θοδωρής Παπαδόπουλος, Αντιπτέραρχος (Ι) εα
Το τελευταίο εξάμηνο και όχι μόνον ακούσαμε και θα συνεχίζουμε να ακούμε δυο αγγλικές λέξεις για την ακρίβεια συντμήσεις λέξεων (abbreviations) NAYTEX και NOTAM
Πάρα πολλοί πολιτικοί και δημοσιογράφοι ακόμα και αρμόδιοι υπουργοί στη συντριπτική πλειονότητα ως ημιμαθείς που είναι, λέγουν πράγματα που δεν ισχύουν και επηρεάζουν και τον κόσμο αρνητικά.
Σχεδόν καθημερινά ακούμε πως η Τουρκία εξέδωσε παράνομες NAVTEX, με σκοπό να προκαλέσει εντάσεις και να εξυπηρετήσει τον αναθεωρητισμό της, αμφισβητώντας στην ουσία τις διεθνείς συμφωνίες που η ίδια έχει δεσμευθεί και υπογράψει.
Επίσης ακούμε ότι εξέδωσε NOTAM που παραβιάζει τον εθνικό εναέριο χώρο μας (ΕΕΧ) Ο οποίος επί του παρόντος είναι 10ΝΜ. (ελληνική ιδιομορφία)
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ NAVTEX
Το NAVTEX (NAVigational TEleX) είναι μια διεθνής υπηρεσία άμεσης μετάδοσης στα πλοία ναυτιλιακών προειδοποιήσεων, μετεωρολογικών πληροφοριών κατεπείγουσας μορφής, καθώς και πληροφοριών για την ασφάλεια στη θάλασσα (MSI).
Είναι ένα επίγειο σύστημα μεσαίας εμβέλειας (240-400 ν.μ.) που λειτουργεί στις μεσαίες συχνότητες (MF), για την κάλυψη των περισσότερων περιοχών ναυσιπλοΐας.
Τα μηνύματα εκπέμπονται από ειδικούς σταθμούς της ξηράς και λαμβάνονται από τα πλοία με ειδικούς δέκτες άμεσης εκτύπωσης. Οι εκπομπές γίνονται στη συχνότητα 518 kHz και στην Αγγλική γλώσσα.
Κατόπιν αιτήματος της Υδρογραφικής Υπηρεσίας (ΥΥ) του ΠΝ και έγκρισης από τον I.M.O. τέθηκε σε λειτουργία από το 2012 η Εθνική Υπηρεσία NAVTEX, στη συχνότητα 490 kHz και στην Ελληνική γλώσσα.
Αν και η υπηρεσία NAVTEX μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για έκδοση σήματος κινδύνου, συντονισμό επιχειρήσεων διάσωσης, τοπικές επικοινωνίες και σήματα τοποθεσίας, εντούτοις αυτό δεν είναι ο κύριος σκοπός χρήσης της.
Οι περιπτώσεις που καλύπτει μια ΝΑYTEX είναι:
Α – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις .
Β – Αναγγελία Θυελλωδών Ανέμων.
C – Αναφορές Πάγων.
D – Πληροφορίες Έρευνας – Διάσωσης.
E – Δελτίο Καιρού.
F – Μηνύματα Πλοηγικής Υπηρεσίας.
G – Μηνύματα DECCA.
Η – Μηνύματα LORAN.
Ι – Μηνύματα OMEGA.
J – Μηνύματα SATNAV.
K – Άλλα Μηνύματα Ηλεκτρονικών Ραδιοβοηθημάτων.
L – Ναυτιλιακές Προειδοποιήσεις ¬ επιπρόσθετες του γράμματος Α.
Ζ – Μη Ύπαρξη Μηνυμάτων.
Η ίδρυση του NAVTEX έχει συμφωνηθεί από κοινού, από τους Διεθνείς Οργανισμούς ΙΗΟ (Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός με καθεστώς παρατηρητού στον ΟΗΕ) και ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) και αποτελεί ένα μέρος του Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), το οποίο αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ.
Ο ΙΗΟ , Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός, έχει σκοπό να διασφαλίσει ότι όλες οι θάλασσες, οι ωκεανοί και τα πλωτά νερά του κόσμου ελέγχονται και χαρτογραφούνται, υποστηρίζοντας την ασφάλεια της πλοήγησης και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Συντονίζει τις δραστηριότητες των Εθνικών Υδρογραφικών Υπηρεσιών και καθορίζει πρότυπα για την τυποποίηση σε ναυτικούς χάρτες και υδρογραφικά έγγραφα. Εκδίδει βέλτιστες πρακτικές έρευνας και παρέχει οδηγίες για τη μεγιστοποίηση της χρήσης υδρογραφικών πληροφοριών.
Ο ΙΜΟ ,ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, είναι ο ειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, με ευθύνη για την ασφάλεια της ναυτιλίας και την πρόληψη της θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία. Το έργο του IMO υποστηρίζει τα SDG (Sustainable Development Goals) του ΟΗΕ. Ως εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, ο ΙΜΟ είναι η παγκόσμια αρχή καθορισμού προτύπων για την ασφάλεια, την προστασία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των διεθνών ναυτιλιακών μεταφορών.
Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III, συντονιστής της οποίας είναι η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία. Η περιοχή αρμοδιότητάς της είναι όση και το FIR Αθηνών, γι’ αυτό κάποιες φορές όταν η υδρογραφική μας υπηρεσία αναφέρεται στις παραβιάσεις της Τουρκίας με τις NAVTEX, χρησιμοποιεί ως σημείο αναφορά την περιοχή FIR.
Για την υλοποίηση της Διεθνούς Υπηρεσίας NAVTEX στην Ελλάδα, μετά από έγκριση του I.M.O. και αποδοχή του IHO, έχουν ιδρυθεί τρείς (3) σταθμοί (Κέρκυρα, Ηράκλειο, και Λήμνος), που ο καθένας εξυπηρετεί μία συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.
Οι εκπομπές του NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις (4) ώρες, έχουν μέγιστο χρόνο διάρκειας δέκα (10) λεπτά και είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα εκπομπών που έχει εκδώσει ο I.M.O.
Η navtex και η αντιπαράθεση με την Τουρκία
Η Τουρκία έχει αναλάβει αυτή την αρμοδιότητα με τέσσερις σταθμούς σε συγκεκριμένες περιοχές στη Μαύρη Θάλασσα, στο Αιγαίο (χωρική της θάλασσα) και στην Ανατολική Μεσόγειο, με τους σταθμούς στην Κωνσταντινούπολη, Σαμψούντα, Σμύρνη και Αττάλεια.
Όμως μέσα στην προσπάθειά της για αναθεώρηση των διεθνών συμφωνιών που η ίδια έχει δεσμευθεί να τηρεί, δεν αναγνωρίζει πλέον την αρμοδιότητα στην περιοχή που έχει εκχωρηθεί στην Ελλάδα για Ναυτιλιακές ανακοινώσεις, πληροφορίες ασφαλούς ναυσιπλοΐας και υδρογραφικές πληροφορίες, (όπως έχουν εκχωρηθεί από IMO και IHO).
Γι αυτό κάθε φορά εκδίδει μόνη της NAVTEX σε περιοχές ευθύνης και αρμοδιότητας της Ελλάδος.
Η Ελλάδα αντιδρά λέγοντας ότι αυτές οι ανακοινώσεις και προειδοποιήσεις για την ναυτιλιακή ασφάλεια είναι παράνομες (αφού δεν εκδίδονται από τον υπεύθυνο σταθμό για την συγκεκριμένη περιοχή), και να μην ληφθούν υπ’ όψη από του ναυτιλλόμενους.
Το ίδιο κάνει και η Τουρκία για τις δικές μας ανακοινώσεις.
Εύκολα γίνεται αντιληπτή η σύγχυση που επικρατεί στα πλοία διαφόρων εθνικοτήτων, που παραπλέουν και λαμβάνουν αυτές τις NAVTEX.
Τελικά τι ισχύει; Υπάρχει ναυτιλιακός κίνδυνος; Πλέουν ασφαλώς η κινδυνεύουν να φάνε βλήματα πυραύλους και τορπίλες;
Και η κατάσταση αυτή συνεχίζεται επί δεκαετίες.
Τι καλύπτει η NAVTEX και η ΝΟΤΑΜ
Η NAVTEX καλύπτει και αφορά μόνον σε περιοχή από την επιφάνεια μέχρι τον πυθμένα της θάλασσας.
Σύμφωνα με Σύμβαση Σικάγο ΑΝΝΕΧ 15 και το Δίκαιο της Θάλασσας για να εκτελεστεί αεροναυτική άσκηση απαιτείται η έκδοση διεθνούς αγγελίας ( ΝΟΤΑΜ ) από την αρμόδια κρατική αρχή, εν προκειμένω από τη ΥΠΑ που αφορά σε δραστηριότητες από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι άπειρο ύψος
Άρα με μόνον την NAVTEX εκτελούνται πυρά μόνον από πλοία και με βολές επιφανείας -επιφανείας
ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΟΙ NOTAM
Η ΝΟΤΑΜ είναι μια Ειδοποίηση προς Αεροπόρους (Notice to Airmen NOTAM ή NoTAM) που υποβάλλεται από μια αρχή της αεροπορίας ώστε να προειδοποιήσει πιλότους για πιθανούς κινδύνους σχετικά με την πορεία πτήσης τους ή σχετικά με μια τοποθεσία, οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια της πτήσης.
Οι ΝΟΤΑΜ είναι αταξινόμητες ειδοποιήσεις ή συμβουλές που διανέμονται μέσω τηλεπικοινωνιών, οι οποίες περιέχουν πληροφορίες που αφορούν την καθιέρωση την κατάσταση ή τις αλλαγές κάθε αεροναυτικής εγκαταστάσεως, υπηρεσίας, διαδικασίας ή κινδύνου των οποίων η έγκαιρη γνώση είναι σημαντική στο προσωπικό και τα συστήματα που ασχολούνται με τις ιπτάμενες επιχειρήσεις.
Οι ΝΟΤΑΜ δημιουργούνται και μεταδίδονται από κυβερνητικές υπηρεσίες και φορείς εκμετάλλευσης αερολιμένων, υπό τις οδηγίες που καθορίζονται από το Παράρτημα 15: Υπηρεσίες Πληροφοριών Αεροναυτικής του Συνεδρίου Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας (CICA). Ο όρος ΝΟΤΑΜ έγινε κοινής χρήσης (αντί του επίσημου Notice to Airmen) μετά από επικύρωση του CICA και ενεργοποιήθηκε από τις 4 Απριλίου 1947.
Οι ειδοποιήσεις προς Αεροπόρους εκδίδονταν κανονικά από μια απλή έκδοση από τις αντίστοιχες αρχές της κάθε χώρας (π.χ. το Flight Magazine στην Αγγλία). Ένας αριθμός από βελτιώσεις και τροπολογίες στον CICA συνετέλεσαν στο πιο αυτοματοποιημένο σύστημα που υπάρχει σήμερα.
Η ΝΟΤΑΜ κατατίθεται από μια αεροπορική αρχή για να προειδοποιήσει τους πιλότους αεροσκαφών για κάθε κίνδυνο που θα συναντήσουν στην πορεία τους ή σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία. Η αρχή, με τη σειρά της, παρέχει ένα μέσο διάδοσης των σχετικών ΝΟΤΑΜ στους πιλότους.
Οι ΝΟΤΑΜ’s εκδίδονται (και αναφέρονται) για ένα αριθμό λόγων, όπως:
Κίνδυνοι όπως αεροπορικές επιδείξεις, άλματα αλεξιπτωτιστών, πτήσεις χαρταετών, λέιζερ, εκτοξεύσεις πυραύλων κλπ
- Πτήσεις σημαντικών ατόμων όπως επικεφαλής κρατών (μερικές φορές αναφέρονται ως προσωρινές απαγορεύσεις πτήσεων, TFR)
- Κλειστούς διαδρόμους αεροδρομίου
- Μη λειτουργικά ράδιο-ναυτιλιακά συστήματα
- Στρατιωτικές ασκήσεις με επακόλουθους περιορισμούς σε εναέριους χώρους
- Μη λειτουργικά φώτα σε ψηλά εμπόδια
- Προσωρινή ανέγερση εμποδίων κοντά σε αεροδρόμια (π.χ. γερανοί)
- Πέρασμα σμήνους πουλιών μέσα από εναέριο χώρο (μια ΝΟΤΑΜ σε τέτοια περίπτωση είναι γνωστή και ως BIRDTAM)
- Κοινοποιήσεις για διαδρόμους προσγειώσεων που έχουν να κάνουν με χιόνι, πάγο και στάσιμο νερό (λέγεται και SNOWTAM)
- Κοινοποιήσεις μιας επιχειρησιακά σημαντικής αλλαγής με ηφαιστειακή στάχτη ή μόλυνση από άλλη στάχτη (λέγεται και ASHTAM)
- Ανακοινώσεις κινδύνου κώδικα λογισμικού σε σχετικά τμήματα εδάφους για τη μείωση συγκεκριμένων ευπαθειών
Οι αεροπορικές αρχές ανταλλάσσουν τυπικά ΝΟΤΑΜ πάνω από τα κυκλώματα του Δικτύου Σταθερών Αεροναυτικών Τηλεπικοινωνιών
Υπάρχει ένα λογισμικό που επιτρέπει στους πιλότους να αναγνωρίζουν τις ΝΟΤΑΜ που βρίσκονται κοντά στην πορεία τους ή στον προορισμό τους.
Δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο για τις ΝΟΤΑΜ’s ούτε για τις NAVTEX’s διότι τα υπόλοιπα αφορούν τους ειδικούς
Συμπερασματικά αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος:
Οι NAVTEX ’s
- Αφορούν τις ναυτικές ασκήσεις και άλλες ναυτικές δραστηριότητες που θέτουν σε κίνδυνο τους πλόες των πλοίων .
- Εκδίδονται από κάποια κρατική αρχή εν προκειμένω από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Ναυτικού.
- Περιλαμβάνουν περιοχές μέσα στο εκχωρημένο FIR κάθε κράτους και ΜΟΝΟΝ .
- Καλύπτουν τον χώρο από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι τον πυθμένα.
- Άρα με μόνον την NAVTEX εκτελούνται πυρά μόνον από πλοία και με βολές επιφανείας -επιφανείας
Οι ΝΟΤΑΜ’s:
- Αφορούν τις αεροπορικές και αεροναυτικές ασκήσεις και άλλες αεροναυτικές δραστηριότητες που θέτουν σε κίνδυνο τους πλόες των πλοίων και τις πτήσεις των αεροσκαφών.
- Εκδίδονται από κάποια κρατική αρχή εν προκειμένω από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
- Περιλαμβάνουν περιοχές μέσα στο εκχωρημένο FIR κάθε κράτους και ΜΟΝΟΝ .
- Καλύπτουν τον εναέριο χώρο από την επιφάνεια της θάλασσας μέχρι άπειρο ύψος.
- Με τις ΝΟΤΑΜ’s εκτελούνται μεταξύ των άλλων αεροπορικά και αεροναυτικά πυρά και αεροναυτικές δραστηριότητες.