Μια μικρή παρέμβαση στο ελληνικό χρέος υπόσχονται οι δανειστές: «Χαρίστηκε» ένα όνομα (κατά Reuters)… για το τίποτα;

Την ίδια ώρα που η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει την εγχώρια κοινή γνώμη, παρουσιάζοντας τη συμφωνία με τα Σκόπια σαν μια οριστική επίλυση εκκρεμοτήτων δεκαετιών και μάλιστα κατά τρόπο εξυπηρετεί τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα επιχειρείται να παρουσιαστεί ότι:

Θα υπάρχει και μια καλή λύση στο ζήτημα του ελληνικού χρέους στο σημερινό Eurogroup στις 16.00 ώρα Ελλάδας, που προκύπτει ότι τελικώς θα γίνει μια μικρή παρέμβαση και τίποτα παραπάνω και απλώς θα περιγράφει η λίστα των υποχρεώσεων της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια βάσει της οποίας η τρόικα, συμπεριλαμβανομένου του ΔΝΤ, θα διενεργεί τριμηνιαίους ελέγxους.

Δηλαδή πολύ φασαρία για το τίποτα. Αν ισχύουν αυτά που έλεγε το Reuters για σύνδεση χρέους και Σκοπιανού τότε «τζάμπα τα δώσαμε όλα» για να πάρουμε… μια τρύπα στο νερό.

«Νομίζω ότι η συμφωνία θα βοηθήσει την Ελλάδα στις συζητήσεις για την ελάφρυνση χρέους. Η κυβέρνηση θα πάει στις συνομιλίες με διαφορετικό ηθικό» ανέφερε στο Reuters Ευρωπαίος αξιωματούχος αλλά την ίδια στιγμή επέμεινε ότι η συμφωνία δεν συνδέθηκε ποτέ με τις συζητήσεις για το πρόγραμμα.

Κι όμως Αμερικανοί και Γερμανοί, ήθελαν πάση θυσία η «λύση» στο Σκοπιανό να εκχωρεί την Μακεδονία και τα ιστορικά της δικαιώματα εν μέρει τουλάχιστον, στα Σκόπια.

Οι πιέσεις και οι εκβιασμοί για το μέλλον έτσι θα μπορούν να επιτευχθούν πολύ πιο εύκολα και κυρίως να εξασφαλιστεί ότι ο ελληνικός λαός δεν θα «αλοιθωρίζει» λόγω Ορθοδοξίας προς την ρωσική πλευρά.

Να το θέσουμε πιο απλά: Ακόμα κι αν όντως οι ξένοι παρασκηνιακά δεν συνέδεσαν το χρέος με το Σκοπιανό, ωστόσο άφησαν επίτηδες να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μια τέτοια υπόγεια διεργασία για να προκαλέσουν ψυχολογική πίεση όχι τόσο προς την ελληνική κυβέρνηση η οποία είχε εκ των προτέρων επιθυμία για «λύση ότι ναναι», αλλά προς την ελληνική κοινωνία, με την απειλή της «άδειας τσέπης» στον… αιώνα τον άπαντα.

Και δεν το λέμε εμείς αλλά το ίδιο το Reuters, το οποίο δικαιώνει τον Δ.Καμμένο, αντιπρόεδρο της Βουλής και πρώην βουλευτή των ΑΝΕΛ.

Φυσικά αυτό διαψεύδεται επισήμως αλλά γνωρίζοντας άπαντες την «λαχτάρα» Αμερικανών και Γερμανών για αποδυνάμωση της Ελλάδας και παραχώρηση του ονόματος «Μακεδονία» με κάθε τρόπο σε ένα βαλκανικό κρατίδιο, ώστε στο μέλλον η Ελλάδα να μπορεί να υποστεί γεωστρατηγικούς εκβιασμούς, αυτό δεν φαντάζει καθόλου απίθανο.

Η συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα ακόμα κι αν τελικώς δεν επικυρωθεί από την ελληνική Βουλή καθότι έχει ήδη νομική υπόσταση!

Έτσι λοιπόν ανεξάρτητα από την έγκριση της συμφωνίας στο κοινοβούλιο της FYROM και την αποδοχή της από το σκοπιανό λαό διαμέσου δημοψηφίσματος, έχουμε την εξής δυσάρεστη κατάσταση:

Η κυβέρνηση προχώρησε σε μια απεχθή για τον ελληνικό λαό συμφωνία, χωρίς την σύμπραξη της Βουλής και ενώ ο κυβερνητικός εταίρος, οι ΑΝΕΛ έχουν διακηρύξει ότι δεν θα την ψηφίσουν εφόσον υπάρχει σύνθετη ονομασία με το όνομα «Μακεδονία» στην συμφωνία αυτή.

Όμως στις Πρέσπες συνήφθη μια διεθνής συνθήκη μεταξύ των δύο χωρών, συνεπώς άλλο η νομική σημασία της υπογραφής και άλλο πράγμα η κύρωση από την ελληνική Βουλή.

Όπως ορίζει το Σύνταγμα μια διεθνή συνθήκη υπογράφεται από την κυβέρνηση και μετά έρεχεται προς επικύρωση από την Βουλή.

Εδώ όμως αρχίζουν τα ωραία. Η κύρωση από την Βουλή χρησιμεύει για να καταστεί η συνθήκη αυτή εσωτερικό δίκαιο και για να τεθεί προς χρήση από τους πολίτες της χώρας!

Όμως μόνο η κυβερνητική υπογραφή, ακόμα και χωρίς την κύρωση της συμφωνίας, δεσμεύει διεθνώς την χώρα και συνεπώς σε περίπτωση μη τήρησης της συμφωνίας την καθιστά υπόλογη έναντι των ξένων που ακριβώς αυτό ήθελαν από την αρχή.

Η κυβέρνηση συνεπώς έχει προχωρήσει κυριολεκτικά σε ένα πολιτικό έγκλημα καθώς δυσκολεύει όχι μόνο τις επόμενες κυβερνήσεις σε περίπτωση που δεν κυρωθεί η συμφωνία αλλά και εμποδίζει τις επιλογές του ίδιου του ελληνικού λαού που είναι κάθετα αντίθετος με τα όσα έλαβαν χώρα.

Η κυβέρνηση βέβαια έκανε και άλλο ατόπημα: Με δηλωμένη την διαφωνία του κυβερνητικού εταίρου των ΑΝΕΛ, προχώρησε στην σύναψη συμφωνίας δίχως να έχει κυβερνητική πλειοψηφία, ελπίζοντας απλά σε κοινοβουλευτική πλειοψηφία όταν χρειαστεί από έτερους κομματικούς μηχανισμούς.

Δηλαδή μια μειοψηφική κυβερνητική τάση επέβαλε στον ελληνικό λαό και σε όλους μια εθνική ήττα λόγω ιδεολογικών «αγκυλώσεων».

Μετά από όλα αυτά εμφανίζονται οι φήμες ότι θα υπάρξει μια καλή λύση για το ελληνικό χρέος θεωρώντας κάποιοι ότι οι Έλληνες εύκολα θα ξεχάσουν ότι έγινε εάν τους μείνουν δύο ευρώ παραπάνω στην τσέπη για να πάρουν… δρακουλίνια.

Όμως τελικά ούτε αυτό πάει να γίνει καθώς το Bloomberg χαρακτήρισε χθες «σχέδιο – ζουρλομανδύα» το πλαίσιο που θα αποφασιστεί πιθανότατα τη νύχτα και θα ισχύει μετά την εκπνοή του τρίτου μνημονίου στις 20 Αυγούστου.

Το ειδησεογραφικό πρακτορείο τονίζει ότι το μέλλον της χώρας μετά το πρόγραμμα διάσωσης δεν θα έχει και πολύ μεγάλη διαφορά σε σύγκριση με το παρόν, δηλαδή με το καθεστώς του μνημονίου.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της έχοντας ολοκληρώσει και τα 88 προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης περιμένει απόψε ένα καλό αποτέλεσμα για το χρέος. Βασικά θέλει να περιμένει γιατί κάτι θα πρέπει να παρουσιάσει στους πολίτες μετά από όλα αυτά που έγιναν στο Σκοπιανό

Αλλά οι πιθανότητες είναι μικρές. Και αυτό προκύπτει και από την Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν: επιβεβαιώνει ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% θα μείνουν στο ύψος τους –και η ανάλογη λιτότητα βέβαια- ώστε να μην απαιτηθεί γενναία ελάφρυνση χρέους από τους δανειστές, αλλά οι προβλέψεις της Αθήνας για υπερπλεονάσματα 8 δισ. πάνω από τον στόχο ως το 2022 -από τα οποία η κυβέρνηση υποσχόταν ελαφρύνσεις και παροχές- «ψαλιδίζονται» κατά 50% και ουσιαστικά μηδενίζονται, για εφέτος τουλάχιστον!

Το μεγάλο παζάρι ξεκινάει πάντως από το πρωί της Πέμπτης, με συνεδρίαση του Euro Working Group ενώ η συνεδρίαση του Eurogroup αναμένεται να κρατήσει ως τα ξημερώματα της Παρασκευής.

Παρούσα στη συνεδρίαση που γίνεται στο Λουξεμβούργο θα είναι και η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ. Οι δηλώσεις της αμέσως μετά αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον καθώς είναι προφανές ότι η περιορισμένη και υπό όρους παρέμβαση στο χρέος που δίνουν οι Ευρωπαίοι δεν προσεγγίζει τη φιλόδοξη και εμπροσθοβαρή ελάφρυνση που ζητούσε το Ταμείο.

Στο ΔΝΤ ξέρουν το αυτονόητο. Η Ελλάδα δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς πραγματική και γενναία παρέμβαση, αλλά εδώ που τα λέμε κανείς από τους δανειστές δεν θα ήθελε να σταθεί η χώρα στα πόδια της ξανά.

Σαν «όμηρος» χρησιμεύει πολύ περισσότερο

Έχουν κλειδώσει τα εξής:

-Οι μειώσεις στις συντάξεις το 2019 και στο αφορολόγητο το 2020 θα εφαρμοστούν κανονικά αν και η κυβέρνηση εδώ και μήνες διαρρέει ότι αυτά τα μέτρα θα τα πάρει με «τρόπο» πίσω πριν εφαρμοστούν μόλις βγει η χώρα από το Μνημόνιο με χρήση των υπερπλεονασμάτων.

-Η λιτότητα δεν θα χαλαρώσει τα επόμενα 4 χρόνια καθώς η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022.

-Η κυβέρνηση θα πρέπει να δεσμευτεί σε ρήτρα «μη αντιστρεψιμότητας» των μεταρρυθμίσεων των τριών γνωστών μνημονίων με μοναδικό παράθυρο τη δυνατότητα για μια «λελογισμένη» αύξηση του κατώτατου μισθού (ως 3%). Εδώ έγκειται και το γεγονός ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο το αν θα σωθούν συντάξεις και αφορολόγητο.

-Η τρόικα (επισήμως Θεσμοί) θα κάνει όπως σήμερα τέσσερις αξιολογήσεις το χρόνο και θα μπορεί να ζητάει νέα μέτρα από το Eurogroup αν η Ελλάδα παρεκκλίνει από τους στόχους και τις δεσμεύσεις. Δεν δείχνει και πολύ διαφορετικό από την εποχή των Μνημονίων αυτό.

-Οι υποχρεώσεις της Ελλάδας θα καταγραφούν λοιπόν και θα είναι ένα σύντομο κείμενο συμφωνίας με τους Ευρωπαίους δανειστές το οποίο μπορεί να κλειδώσει ακόμη και τα ξημερώματα της Παρασκευής στο πλαίσιο του Eurogroup.

-Ο μοχλός πίεσης της τρόικας θα είναι η δυνατότητα σταδιακής επιστροφής, με ρυθμό 1 ως 1,2 δισ. ευρώ το χρόνο, ενός συνολικού ποσού 4,5 δισ. ευρώ το οποίο θα προέλθει από κέρδη που αποκόμισαν οι Κεντρικές Τράπεζες της Ευρωζώνης και η ΕΚΤ από αγοραπωλησίες Ελληνικών ομολόγων (ANFAs και SΜPs).

-Η Γερμανία και μια ομάδα κρατών που τηρούν κοινή στάση πιέζουν για μια πολύ περιορισμένη παρέμβαση στο χρέος. Αν περάσει αυτή η γραμμή η επιμήκυνση των δανείων του EFSF, ύψους 130 δισ. ευρώ, από το δεύτερο μνημόνιο δεν θα είναι 15 χρόνια όπως προέβλεπε η απόφαση του Eurogroup το Νοέμβριο του 2012. Όπως έχουν σήμερα τα πράγματα τα 8 χρόνια πρέπει να θεωρούνται το «ταβάνι».

Να πούμε πως οι Γερμανοί ήθελαν πενταετή παρέμβαση και τελικώς θα δεχτούν, αν δεχτούν τα 8 χρόνια, μετά από πολλά παρακάλια.

– Ο Γαλλικής εμπνεύσεως αυτόματος μηχανισμός ελάφρυνσης του χρέους που προκάλεσε αίσθηση στο Eurogroup του περασμένου Ιουνίου (2017) είναι ουσιαστικά εκτός θέματος στην αποψινή συνεδρίαση. Το καλύτερο που μπορούμε να περιμένουμε είναι όχι η άμεση εφαρμογή του αλλά μια γενική αναφορά στο ανακοινωθέν του Eurogroup ότι θα μπορούσε να βοηθήσει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και αυτό για να μην προσβάλουν οι Γερμανοί τους Γάλλους

-Πολύ δύσκολη θεωρείται και η εξαγορά μέρους των δανείων του πρώτου μνημονίου (GLF) κάτι στο οποίο εκτός από την κυβέρνηση επιμένει και το ΔΝΤ.

Αυτό σημαίνει ότι ένα μέρος από τα 27 δισ. ευρώ που απομένουν από το τρίτο μνημόνιο των 86 δισ. ευρώ θα γυρίσουν πίσω στον ESM παρότι η Ελλάδα έλαβε σκληρά μέτρα για να αποκτήσει πρόσβαση στα χαμηλότοκα αυτά δάνεια (με επιτόκιο πέριξ του 1%). Άλλη μια «επιτυχία» της ελληνικής πολιτικής

-Αντιδράσεις για την εξαγορά των δανείων του ΔΝΤ. Η φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι να εξαγοραστούν και τα 11 δισ. ευρώ που οφείλει η Ελλάδα στο Νομισματικό Ταμείο από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) που προσφέρει χαμηλό επιτόκιο.

Ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχουν αντιδράσεις από κράτη μέλη του Eurogroup. Σε κάθε περίπτωση το ΔΝΤ θα είναι παρόν στο σχήμα της ενισχυμένης εποπτείας μετά το μνημόνιο σε ρόλο τεχνικού συμβούλου

-Η δόση που θα μπει στο «μαξιλάρι» ασφαλείας θα είναι 10 ως 12 δισ. ευρώ και μαζί με τα υπάρχοντα διαθέσιμα των περίπου 6 δισ. ευρώ το cash buffer θα φτάσει στα 18 δισ. ευρώ (ίσως και παραπάνω) και θα επαρκεί ως το καλοκαίρι ως το 2022 για να καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους.

Ως προς το τι θα περισσέψει τελικά πάνω από το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, το οποίο η κυβέρνηση θεωρεί «δημοσιονομικό χώρο» για να υπόσχεται επιπλέον παροχές, η Εκθεση Συμμόρφωσης που θα συζητηθεί σήμερα στο Eurogroup, δεν εμπνέει αισιοδοξία:

– για φέτος η Κομισιόν προβλέπει ακριβώς 3,5% (δηλαδή “μηδέν” υπέρβαση) και όχι 3,56% του ΑΕΠ ή περίπου 117 εκατ. ευρώ, τα οποία η Αθήνα υπόσχεται να διατεθούν για φοροαπαλλαγές.

– για το 2019, αν όλα πάνε καλά, η Κομισιόν προβλέπει 3,8% και όχι 3,96% του ΑΕΠ όπως το Μεσοπρόθεσμο. Δηλαδή το υπερ-πλέονασμα μειώνεται σε 0,3% αντί 0,46%. Και αυτό σημαίνει ότι στην διετία 2018-2019 τα περίπου 900 εκατ. ευρώ που υπολόγιζε η κυβέρνηση κόβονται κατά 40%.

– από το 2020 το «ψαλίδι» μεγαλώνει αφού οι θεσμοί προβλέπουν πρωτογενές 3,8% του ΑΕΠ και όχι 4,15% (-0,35% του ΑΠ), το 2021 4,1% αντί 4,53% (-0,43%) και το 2022 4,3% αντί 5,19% (-0,89% του ΑΕΠ). Αθροιστικά στην τριετία 2020-2022 η απόκλιση φτάνει στα 3,5 δισ. ευρώ (ή συνολικά στα 4 δισ. από φέτος έως το 2022).

Το νέο πλαίσιο θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τις ακόλουθες δεσμεύσεις από την κυβέρνηση:

-Τήρηση του στόχου για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2022 και ρήτρα μη αντιστρεψιμότητας των μεταρρυθμίσεων

-Συνέχιση των αποκρατικοποιήσεων με δεσμεύσεις για ολοκλήρωση του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ

-Αναπροσαρμογή του ΕΝΦΙΑ σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς ως τα μέσα του 2020.

-Περαιτέρω κινήσεις για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας

-Αλλαγές στα επιδόματα αναπηρίας ως τα μέσα του 2019 με καθολική εφαρμογή της νέας προσέγγισης για τον προσδιορισμό της αναπηρίας «με βάση τόσο την ιατρική όσο και τη λειτουργική αξιολόγηση»

-Εφαρμογή της μεταρρύθμισης για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης με τοποθετήσεις των μονίμων διευθυντών στο δημόσιο ως τον Οκτώβριο

-Συνέχιση του σχεδίου εξυγίανσης των τραπεζών και διαρκούς μείωσης των κόκκινων δανείων σε συνεργασία με την ΤτΕ

-Δέσμευση για διατήρηση της ανεξαρτησίας της ΑΑΔΕ και απλοποίηση των φορολογικών διαδικασιών

-Μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής Πρόνοιας με την τεχνική βοήθεια του SRSS, δηλαδή της μόνιμης δύναμης τεχνοκρατών της Κομισιόν που βρίσκεται στην Αθήνα και αποτελεί το διάδοχο σχήμα της Ομάδας Δράσης

-Συνέχιση των διαρθρωτικών αλλαγών στις αγορές προϊόντων

-Η δημιουργία του ενιαίου ταμείου συντάξεων ΕΦΚΑ πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα του 2020

-Άνοιγμα 120 κέντρων πρωτοβάθμιας περίθαλψης μέχρι τα τέλη του 2018 και 240 ως τα μέσα του 2020

Πηγή:pronews.gr