Η ναυτιλία του σήμερα εν έτει 2023

..-Ολοι ξέρουμε ότι οι ναυτικοί έχουν ένα δύσκολο έργο επάνω στο καράβι.Κανείς δεν διαφωνεί ότι η ζωή τους στο πλοίο είναι επικίνδυνη, μακρυά από τους φίλους την οικογένεια και το σπίτι τους για πολλούς μήνες με συνθήκες εργασίας πολύ σκληρές και επικίνδυνες.
-Το κακό όμως είναι ότι η ελληνική οικονομία και η κοινωνία χάνουν πολλά από τον αφελληνισμό της ναυτιλίας μας.
Αλλά και η ναυτιλία έχασε την ελληνική ναυτοσύνη, διακόπτοντας μια παράδοση χιλιάδων χρόνων. Οι έλληνες ναυτικοί και οι οικογένειές τους αξίζουν ένα μεγάλο θαυμασμό και σεβασμό διότι το ναυτικό επάγγελμα είναι μεν σκληρό, αλλά ενδιαφέρον και ηρωικό.
Δυστυχώς, το κακό παράδειγμα το δίνει το ελληνικό κράτος, διότι όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τους ναυτικούς με θαυμασμό, αλλά τους θεωρεί και πολίτες δευτέρας κατηγορίας.Το ιδιο το κράτος τους έχει απογοητεύσει, υπεξαιρώντας την σύνταξή τους, στερώντας την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη, διαλύοντας το Ν.Α.Τ. και τον Οίκο του Ναύτη. Κατασπατάλησε όλα τα αποθεματικά του Ν.Α.Τ. παρόλο ότι, σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο δεν είχε κανένας το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τα χρήματά τους παρά μόνο για τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, αντιστράφηκε αυτή η σχέση και τους κατάντησαν «τσέτουλες», καταρρακώνοντας την υπερηφάνεια και αξιοπρέπειά τους. Επίσης, ουδέποτε φρόντισε να βελτιώσει την ναυτική εκπαίδευση, γιατί το πολιτικό σύστημα δεν ενδιαφέρεται για τον ναυτικό. Είναι κακός «πελάτης» του, γιατί του στερεί ακόμη και το δικαίωμα ψήφου, όταν ταξιδεύει. Τον θέλει μόνιμο στο βαπόρι και “φτηνό κρέας” γι’ αυτό δεν του δίνει την ευκαιρία να αποκαταστήσει την κοινωνική θέση του και στην στεριά. Όσοι προόδευσαν περισσότερο, το κατόρθωσαν από μόνοι τους.
-Ωστόσο, η πρόοδος της τεχνολογίας και το κυνήγι του κέρδους ελάττωσε τον χρόνο διαμονής του πλοίου στο λιμάνι, με συνέπεια να γίνει η ζωή του ναυτικού πιο δύσκολη και άχαρη. Συγκρίνοντας την ζωή του ναυτικού πριν και μετά την παγκοσμιοποίηση, μπορούμε να πούμε ανεπιφύλακτα ότι πριν ήταν πολύ καλύτερη. Για τον ναυτικό κάθε λιμάνι είναι ωραίο, γιατί αποτελεί το πέρας της εκτέλεσης μιας αποστολής και του επιφυλάσσει ψυχική ξεκούραση και ικανοποίηση, ειδικά αν το ταξίδι που έκανε υπήρξε δύσκολο. Για τον ναυτικό το πιο ωραίο λιμάνι είναι της πατρίδας του, που το σκέπτεται πάντα με νοσταλγία κατά την διάρκεια των ταξιδιών του. Γιατί εκεί υπάρχουν τα αγαπημένα του πρόσωπα, που τον περιμένουν. Μερικές φορές βλαστημάς την ώρα και τη στιγμή που έγινες ναυτικός, αλλά και χαίρεσαι τις στιγμές που σου επιφυλάσσει το επάγγελμα, όταν κατορθώνεις να αντιμετωπίσεις τον κίνδυνο και να τον ξεπεράσεις με επιτυχία.Το ναυτικό επάγγελμα είναι από τα ωραιότερα, γιατί σου επιφυλάσσει μεγάλες συγκινήσεις, χαρές, πίκρες και ευχάριστες αναμνήσεις. Μπορείς να συνδυάσεις καλές σπουδές και οικονομική άνεση στη ζωή.! Σήμερα, ο Πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός πρέπει να έχουν πολλές γνώσεις πανεπιστημιακού επιπέδου, τις οποίες αποκτούν μόνοι τους, για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των πλοίων. Από τους ίδιους εξαρτάται να αναβαθμιστούν και να συνεχίσουν την καριέρα τους και στην στεριά, αφού κλείσει ο κύκλος τους στην θάλασσα. Η Ελλάδα, κατά παράδοση ναυτική χώρα, με την μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, δεν ευτύχησε να έχει πολιτικούς με ναυτική συνείδηση. Θα έλεγε κανείς ότι θέλουν την ναυτιλία χωρίς έλληνες ναυτικούς και υποβαθμισμένη.
-Ευτυχώς η γενιά η δικιά μου σημερινοί 60αριδες+…προλάβαμε και ζήσαμε τις καλές εποχές της Ναυτιλίας ’75-’95 που δεν πρόκειται να ξανάρθουν….
Κάναμε τον κύκλο μας ότι είχαμε να δώσουμε το δώσαμε και μας περιμένει η ντάνα τών παροπλισμένων για παλιοσίδερα. Μας έστηψαν σαν λεμονόκουπες και μας πέταξαν σε μία γωνιά με συντάξεις της πείνας..!!
Οι εποχές έχουν αλλάξει τα πράγματα έχουν δυσκολέψει κατά πολύ, και ειδικά για τους νέους που μπαίνουν τώρα στη θάλασσα….θα έλεγα με βαριά καρδιά η “εκμετάλλευση στο μεγαλείο της”.
-Είναι κρίμα μια τέτοια ναυτομάνα σαν την Ελλάδα να εχει μιά τέτοια κατάντια.!!
Δυστυχώς φίλοι μου..κάπως έτσι έχουν τά πράγματα για εμάς τούς ναυτικούς..!!
Θεόδωρος Τσελέντης, Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού
[Photo by william william on Unsplash]
new-economy.gr