Λονδίνο: Καλύτερα βενζίνη παρά ρεύμα λένε οι οδηγοί των μαύρων ταξί

Της δημοσιογράφου Μαρίας Βε

Σύγχυση προκαλούν οι αυξήσεις στις τιμές ενέργειας στον τομέα των βρετανικών μεταφορών, με τους οδηγούς των μαύρων υβριδικών ταξί να διατείνονται ότι βρίσκουν οικονομικότερη τη χρήση βενζίνης στα οχήματά τους, σε σχέση με την ηλεκτροφόρτιση.

Οι οδηγοί των εμβληματικών ταξί, οι οποίοι βασίζονται στην ταχύτητα και αμεσότητα μέσω των δημοσίων σημείων φόρτισης, έχουν παρατηρήσει αύξηση τιμών κατά 50% τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με το Charge Watch της RAC, ενώ συνδικαλιστικές οργανώσεις ζητούν χαμηλότερες τιμές με μείωση του ΦΠΑ.

Επισημαίνεται ότι οι οδηγοί υπόκεινται σε χρέωση ΦΠΑ 20% στα δημόσια σημεία, έναντι 5% που χρεώνονται για την οικιακή φόρτιση, αλλά οι περισσότεροι αναγκάζονται να φορτίζουν στο δρόμο, με αποτέλεσμα να βιώνουν την αύξηση κόστους.

Όπως υποστηρίζουν, η φόρτιση στο δρόμο από 7-8 λίρες πέρσι, τώρα είναι πολύ πάνω από 16 λίρες, δηλαδή η χρέωση έχει σχεδόν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο.

Ταυτόχρονα, η έλλειψη σημείων φόρτισης στην πόλη, σημαίνει ότι οι επαγγελματίες χάνουν δύο ώρες δουλειάς την ημέρα σε ουρές, προκειμένου να επαναφορτίσουν τα οχήματά τους.

Υπογραμμίζουν δε ότι δεν έχουν πρόβλημα με τις πράσινες υποδομές, με τον όρο όμως να είναι προσιτές.

«Θυσία» στην πράσινη μετάβαση

Σημειώνεται ότι τα ταξί και τα οχήματα ιδιωτικής ενοικίασης, χρειάστηκε να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα τα τελευταία χρόνια, εν μέσω ώθησης για μείωση του τοξικού αέρα και τις εκπομπές ρύπων στην πρωτεύουσα.

Την ίδια στιγμή, όλα τα ιδιωτικά οχήματα που ενοικιάζονται φέτος, θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων, ως μέρος της φιλοδοξίας του δημάρχου του Λονδίνου για μια πόλη καθαρού μηδενικού άνθρακα έως το 2030.

Ωστόσο, υπάρχουν εκκλήσεις προς την κυβέρνηση και την εταιρεία διαχείρισης των μέσων μαζικής μεταφοράς του Λονδίνου (TfL), να παρέμβουν για μείωση του ΦΠΑ στα σημεία χρέωσης, ώστε να καταστούν αυτά τα σχέδια εφικτά.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των ηλεκτρικών οχημάτων της RAC, το κόστος της ταχείας και εξαιρετικά ταχείας φόρτισης έχει κάνει σημαντικό άλμα, λόγω της αύξησης των τιμών χονδρικής της ενέργειας.

Χάθηκε το κίνητρο

Οι επιπτώσεις της πανδημίας δεν έχουν εξαλειφθεί πλήρως, καθώς σε οικονομική δυσπραγία εξακολουθούν να βρίσκονται οι οδηγοί που προσλαμβάνονται από ιδιώτες.

Καθώς η βενζίνη βρίσκεται τώρα σε ισοτιμία με την ηλεκτρική ενέργεια, δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για τους οδηγούς ταξί να αφιερώνουν ώρες από την ημέρα τους για να επαναφορτίσουν, ενώ, μια σειρά από ιδιωτικούς φορείς στο Λονδίνο επισημαίνει ότι υπάρχουν διακυμάνσεις στις τιμές μεταξύ των σημείων χρέωσης.

Πάντως, η κυβέρνηση τονίζει ότι εφαρμόζονται γενναιόδωρα φορολογικά κίνητρα για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

Εκπρόσωπος της HM Treasury δήλωσε ότι το κράτος έχει διαθέσει πάνω από 2,5 δις. λίρες για να μειώσει το κόστος αγοράς για τους οδηγούς και να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές για την διευκόλυνση των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων.

Ταξί «φαντάσματα»

Υπενθυμίζεται ότι το 1/5 των μαύρων ταξί αποσύρθηκε στο Λονδίνο, από τον Ιούνιο του 2020, λόγω έλλειψης επιβατών κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα, ο αριθμός των οχημάτων μειώθηκε από 18.900 στις 7 Ιουνίου σε 15.000 στις 8 Νοεμβρίου, με τις εταιρείες ενοικίασης να αναγκάζονται να νοικιάσουν κτήματα και χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων για να αποθηκεύσουν οχήματα που παραδόθηκαν από τους οδηγούς.

Παράλληλα, η Ένωση Αδειοδοτημένων Οδηγών Ταξί (LTDA), ανέφερε ότι μόνο το 20% των οδηγών εξακολουθούν να έχουν τα οχήματά τους στην πρωτεύουσα, ενώ ο γενικός γραμματέας Στιβ Μακναμάρα έκανε λόγο για «μισθούς πείνας» στο Λονδίνο.

ΕΕ: Με νόμο κατά του CO2 – Τι θα γίνει έως το 2035

Απτόητη η ΕΕ από τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω επιβολής της ηλεκτροκίνησης, έδωσε την Τρίτη το «πράσινο φως» για θέσπιση νόμου, που θα δώσει τέλος στην πώληση οχημάτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα έως το 2035.

Η κίνηση στοχεύει στον περιορισμό των εκπομπών CO2, οι οποίες οδηγούν σταθερά στην υπερθέρμανση και την επακόλουθη πληθώρα επικίνδυνων επιπτώσεων στον πλανήτη.

Σημειώνεται ότι οι μεταφορές ευθύνονται για το 25% περίπου των εκπομπών ρύπων της ΕΕ.

Οι υπουργοί Ενέργειας από τα 27 κράτη μέλη, επέτρεψαν τον επίμαχο νόμο με ψηφοφορία, που είχε καθυστερήσει για εβδομάδες, επειδή ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Φόλκερ Βίσινγκ, είχε ασκήσει βέτο στις προσπάθειες της ΕΕ να περάσει γρήγορα και de facto τη νέα νομοθεσία.

Συγκεκριμένα, σε ομιλία του δήλωσε ότι «θέλουμε να επιτρέψουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, όμως κάτι τέτοιο θα συμβεί μόνο εάν κάνουν αποκλειστική χρήση συνθετικών καυσίμων».

Έτσι, έγινε συμβιβασμός μεταξύ Βρυξελλών και Βερολίνου, που θα επιτρέψει την πώληση οχημάτων με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, τα λεγόμενα συνθετικά.

Φοβούμενη εκτός άλλων την απότομη αύξηση στις τιμές των οχημάτων, η Γερμανία δεν είναι η μόνη χώρα που αντιστάθηκε σε αυτή την σημαντική αλλαγή.

Ο υπουργός Ενέργειας της Πολωνίας καταψήφισε τον νόμο, ενώ εκπρόσωποι από τη Ρουμανία, την Ιταλία και τη Βουλγαρία απείχαν από την ψηφοφορία.

Η Ιταλία μάλιστα έχει ασκήσει πιέσεις για εξαίρεση των βιοκαυσίμων από τον νόμο.

Εντούτοις, όχι μόνο οι κυβερνήσεις, αλλά και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν απωθήσει την ιδέα της σταδιακής κατάργησης.

Η γερμανική εταιρεία κατασκευής πολυτελών αυτοκινήτων Porsche και η ιταλική Ferrari, έχουν ήδη δηλώσει ότι οι απαραίτητες μπαταρίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα ήταν πολύ βαριές για τα οχήματά τους.

Όμως, όλα δείχνουν ότι αυξάνονται οι επικριτές της σθεναρής αντίστασης στην περιβαλλοντική ευημερία, επισημαίνοντας ότι τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) είναι ακριβά και ενεργοβόρα, απαιτώντας περίπου πέντε φορές περισσότερη ενέργεια από την απλή λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία.