Σημαντική έρευνα δείχνει που ξοδεύουν οι Έλληνες το μηνιαίο εισόδημα τους

Μπορούν να κάνουν αποταμίευση οι Έλληνες; Πόσα ξοδεύουν από το μηνιαίο εισόδημά τους σε φόρους, λογαριασμούς και αγορές;

Νέα έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) έρχεται να ρίξει φως στις καταναλωτικές τάσεις των ελληνικών νοικοκυριών.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:

  • 3 στα 4 νοικοκυριά ξοδεύουν άνω του 80% του εισοδήματος τους.
  • Οι μεγαλύτερες δαπάνες αφορούν: μηνιαίους λογαριασμούς (25%), αγορές προϊόντων (25%) και φόρους (19%).
  • Προσφορές και εκπτώσεις το βασικό ζητούμενο των καταναλωτών με 2 στους 3 να τις «κυνηγούν».
  • Αυξανόμενη διείσδυση του διαδικτύου στις λιανικές πωλήσεις – 6 στους 10 καταναλωτές ενημερώνονται από το διαδίκτυο πριν αγοράσουν.

Αναλυτικότερα, η έρευνα καταγράφει την οικονομική πίεση που αντιμετωπίζει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό. Όπως φαίνεται στο σχήμα 1, το 74% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 10% ξοδεύει πάνω από 100%, που πρακτικά σημαίνει ότι δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Οι δαπάνες για τους μηνιαίους λογαριασμούς ανέρχονται στο 25% του εισοδήματος, όσο είναι και οι δαπάνες για αγορές προϊόντων. Οι φόροι ακολουθούν με 19% και οι υπηρεσίες με 15%. Στο 14% είναι οι δαπάνες για τα ενοίκια.

Αθροιστικά οι πάγιες δαπάνες σε λογαριασμούς και φόρους ανέρχονται κατ’ εκτίμηση στο 44% του διαθέσιμου εισοδήματος. Η τάση και στις δύο αυτές κατηγορίες δαπανών είναι να αυξηθούν, όπως καταγράφεται στον δείκτη τάσης μεταβολής δαπανών, έναντι των δαπανών σε αγορές προϊόντων και υπηρεσίες, οι οποίες μειώνονται.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Όσο για το που ξοδεύουν τα χρήματά τους οι Έλληνες όταν πρόκειται για αγορές (προϊόντα ή υπηρεσίες), όπως δείχνει το σχήμα 3, η κύρια κατηγορία αγορών είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 41%.

Ακολουθεί η εστίαση με 12%, τα είδη ρουχισμού με 10% και τα φάρμακα με 8%.

Έπιπλα και παιχνίδια-είδη δώρων έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά με 3%.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Πόσο χρόνο ξοδεύουν οι καταναλωτές για την κάθε δαπάνη του; Συνολικά 118 ημέρες το έτος για αγορές τροφίμων και ποτών (περίπου 3 ημέρες την εβδομάδα) και ακολουθούν 66 μέρες η εστίαση (περίπου 1 ημέρα την εβδομάδα) και τα φάρμακα με 15 ημέρες ανά έτος.

Το σχήμα 4 δείχνει την τάση των καταναλωτών να αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 63% του κοινού δηλώνει ότι «κυνηγάει τις προσφορές», ενώ μόλις 7% δεν το κάνει.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές κάτι που δείχνει και το πόσο επηρεάζεται η πορεία του κύκλου εργασιών των εταιρειών του λιανεμπορίου μέσα στο χρόνο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το 64% του κοινού επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο μέσα στο έτος.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Στο σχήμα 5 φαίνεται το ποσοστό των αγορών που γίνονται μέσω του διαδικτύου.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας το 9% των αγορών των καταναλωτών πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, το οποίο σε κάποιες κατηγορίες όπως π.χ. τα εισιτήρια ανέρχεται ακόμα και στο 42%. Ψηλά βρίσκονται και τα ποσοστά με τα ηλεκτρονικά είδη και τα είδη ρουχισμού, που φτάνουν στο 23% και στο 14% αντίστοιχα.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Από την έρευνα φαίνεται επίσης ότι πλέον ο ρόλος του διαδικτύου στις λιανικές πωλήσεις είναι πολύ πιο πολύπλοκος από απλά ένα επιπλέον κανάλι αγορών, καθώς επηρεάζει έντονα και τις αγορές από τα παραδοσιακά καταστήματα.

Το 59% του κοινού ενημερώνεται συστηματικά από το διαδίκτυο πριν κάνει αγορές, ενώ το 47% πρώτα ψάχνει στο διαδίκτυο για να κάνει τις αγορές από το παραδοσιακό κατάστημα. Ποσοστό πολλαπλάσιο αυτού που ολοκληρώνει την αγορά μέσω διαδικτύου. Βέβαια καταγράφεται και η αντίστροφη τάση με το 21% του κοινού να δηλώνει ότι επισκέπτεται φυσικά καταστήματα πριν τελικά αγοράσει μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος.

ΣΕΛΠΕ: Πόσα και πού ξοδεύουν οι

Πηγή:huffingtonpost.gr