Γιατί το 2019 μπορεί να είναι η χρονιά ορόσημο για την ελληνική οικονομία

Του Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου

Το 2018 με αύξηση του ΑΕΠ 2,1% στο πρώτο εννεάμηνο του, ήταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης, μετά την μεγάλη ύφεση των μνημονιακών χρόνων. Η εκτίμηση της ελληνικής κυβέρνησης στον προϋπολογισμό του 2019 προβλέπει αύξηση της ανάπτυξης στο 2,5%. Μια εκτίμηση που σύμφωνα με τα στοιχεία που θα δούμε στη συνέχεια είναι όχι μόνο ρεαλιστική, αλλά υπό προϋποθέσεις μπορεί ο δείκτης της ανάπτυξης να σκαρφαλώσει ακόμη ψηλότερα σε μια χρονιά που μπορεί (και πρέπει) να αποτελέσει ορόσημο στην ελληνική οικονομία. Ας δούμε όμως τις αναμενόμενες οικονομικές εξελίξεις ανά κλάδο.

α) Ενέργεια. Γεγονότα σταθμοί θα συμβούν το 2019 όπως οι γεωτρήσεις στο Ιόνιο, στον Πατραικό και στο Κατάκολο. Η υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό Eastmed μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ θα γίνει τον Φεβρουάριο στην Κνωσό της Κρήτης. Στην αρχή επίσης του 2019 αναμένεται να κλείσει η ελληνική κυβέρνηση μεγάλα ενεργειακά deals με τα Σκόπια που θα αφορούν τον αγωγό φυσικού αερίου που θα ξεκινάει από τη Νέα Μεσημβρία, την αναβάθμιση της ηλεκτρικής σύνδεσης των δύο χωρών και και τον πετρελαιαγωγό ΕΛΠΕ-ΟΚΤΑ.

Ταυτόχρονα με την άφιξη του 2019 είχαμε την άφιξη του πρώτου αμερικάνικου φορτίου στο σταθμό LNG (Yγροποιημένου Φυσικού Αερίου) της Ρεβυθούσας. Ενώ με επιτυχία ολοκληρώθηκε το market test για τον τερματικό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης από την ελληνική εταιρία GASTRADE A.E. 20 εταιρίες υπέβαλαν δήλωση ενδιαφέροντος για δέσμευση 12,2 δισεκατομμυρίων κυβικών/έτος. Αυτές οι ποσότητες φυσικού αερίου θα κατευθυνθούν στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Όλες αυτές οι εξελίξεις θα δρομολογήσουν μεγάλες επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας στη χώρα μας.

β) Τουρισμός. Το 2018 ήταν χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό τόσο σε αφίξεις όσο και έσοδα, γεγονός που οφείλεται και στο ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα κινείται πλέον σε 12μηνη βάση. Σύμφωνα με την υπουργό Τουρισμού Έλενα Κουντουρά ο στόχος για το 2019 είναι η επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε λιγότερο αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές, κάτι που θα ενθαρρύνει νέες επενδύσεις. Η νέα αυτή πρωτοβουλία σε σχέση με τη θετική ανταπόκριση σε προκρατήσεις από νέες ενδιαφερόμενες χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα, η Κορέα και οι Αραβικές χώρες, μπορούν να φέρουν νέο ρεκόρ στον κλάδο για το 2019.

γ) Εξαγωγές. Οι εξαγωγές ήταν η ευχάριστη έκπληξη του 2018. Για το 2019 όμως αναμένονται ακόμη θεαματικότερα αποτελέσματα και η Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, εκτιμάει πως θα έχουμε «ιστορικό ρεκόρ» με το συνολικό όγκο των εξαγωγών να μπορεί να ξεπεράσει τα 33-34 δισεκατομμύρια. Στόχος του κλάδου σύμφωνα με την κυρία Σακελλαρίδη είναι το 2025 να φτάσει η συμμετοχή των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ από το 30% περίπου που βρίσκεται σήμερα.

δ) Ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος. Το μεγάλο νέο του κλάδου αυτού για το 2018 ήταν η επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου με θεαματικά αποτελέσματα. Το 2019 θα έχουμε τους διαγωνισμούς για τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Και τα τρία ναυπηγεία μπορούν στο μέλλον να αποτελέσουν σε συνεργασία μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες στην Ευρώπη. Με δυνατότητα μάλιστα παραγωγής ακόμη και φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

ε) Επένδυση Ελληνικού. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος ανακοίνωσε το Δεκέμβριο στη Βουλή ότι η διαδικασία του διαγωνισμό για το καζίνο του Ελληνικού θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο. Μετά τη λήξη του διαγωνισμού και την διευθέτηση των ζητημάτων του, θα μπορέσουν να ξεκινήσουν τα έργα της γιγαντιαίας επένδυσης γύρω στο καλοκαίρι. Το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού μόνο στην αρχή θα απασχολήσει 10.000 εργαζόμενους ενώ υπολογίζεται ότι θα προσελκύει ένα εκατομμύριο τουρίστες κάθε χρόνο.

στ) Λιμάνι Πειραιά. Το λιμάνι του Πειραιά εξαιτίας της συνεργασίας με την Cosco είναι αυτή τη στιγμή το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι παγκοσμίως. Σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα Die Zeit αν συνεχιστεί αυτή η ανάπτυξη και το 2019, θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, ενώ δεν θα αργήσει να πάρει από το Αμβούργο τη θέση του τρίτου μεγαλύτερου λιμανιού της Ευρώπης. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης να επισημάνω ότι το 2007, ο Πειραιάς δεν βρισκόταν ούτε μέσα στα 15 μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.

ζ) Μεγάλα Έργα. Μέσα στο 2019 θα γίνουν διαγωνισμοί για πολύ μεγάλα έργα όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η επέκταση της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, η Ζεύξη Σαλαμίνας Περάματος και η παράκαμψη της Χαλκίδας. Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2019 θα ξεκινήσουν τα έργα του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο που θα γίνει το μεγαλύτερο Logistics Park της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτά τα έργα (μαζί με άλλα που ολοκληρώνονται) πέρα από τα κέρδη για τις εταιρίες και την απασχόληση χιλιάδων εργατών, θα συνεισφέρουν σημαντικά και στην άνοδο του τομέα των μεταφορών που πρέπει να γίνει ένα ακόμη κρίσιμο στοίχημα για τη χώρα μας.

305Shares