Οι δημοσκοπήσεις του 2019 θα «πέσουν έξω»

Του Νίκου Ζόμπολα

Γίνεται πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια για τις δημοσκοπήσεις, για τις αστοχίες τους και τις αποκλίσεις τους, καθώς και την σμίκρυνση τους.

Πλήρης αποτυχία στις εκλογές του 2015 και στο δημοψήφισμα.

Μιλάμε για σφάλματα του 20-30%, όταν το επιστημονικό σφάλμα είναι 2,5-5 %.

Παρόμοιες αποτυχίες παγκοσμίως, σε μικρότερη κλίμακα.

Φταίνε οι εταιρίες;

Φταίει η αλλαγή του τρόπου ζωής;

Φταίει η πολιτική συμπεριφορά των πολιτών;

Και τα τρία φταίνε, στην Ελλάδα πιο πολύ η λειτουργία των εταιριών.

Υπάρχουν πολλά πάρε-δώσε, όπως και στα ΜΜΕ, δεν υπάρχει αξιοπιστία.

Λείπει η επιστημονική κατάρτιση των στελεχών των εταιριών, ακόμα και των επικεφαλής, φανταστείτε τεχνική εταιρία να μην έχει ο επικεφαλής επιστημονικές γνώσεις μηχανικού.

Να κάνω μια απλή ανάλυση με στοιχεία για να καταλάβετε γιατί θα «πέσουν έξω» όλες οι δημοσκοπήσεις για τις εκλογές του 2019:

  • Δεν υπάρχει σαφές στατιστικό δείγμα, δεν υπάρχουν σωστές βάσεις δεδομένων, έχει αλλάξει ο τρόπος ζωής. Το 20% των ψηφοφόρων δεν χρησιμοποιεί καθόλου σταθερό τηλέφωνο και ένα επιπλέον 20% δεν έχει καν σταθερό τηλέφωνο. Αυτό σημαίνει ότι το 40% είναι εκτός δείγματος στις τηλεφωνικές δημοσκοπήσεις, οι οποίες διενεργούνται σε σταθερά τηλέφωνα, καθώς τα κινητά δεν είναι αξιόπιστα και δεν είναι καταχωρημένα με σωστά στοιχεία διεύθυνσης. Η πλειοψηφία αυτού του δείγματος προέρχεται από την ηλικιακή κλίμακα 20-40, που είναι και η «κινούμενη άμμος» του πληθυσμού.
  • Ο ψηφοφόρος δεν αντιδρά θετικά πλέον στις δημοσκοπήσεις με φυσική παρουσία, στην συνέντευξη δεν πάνε όλοι οι εκπρόσωποι κοινωνικών και ηλικιακών ομάδων.
  • Οι πολίτες πλέον ενημερώνονται κατά 70% από το Ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μόνο κατά 30% από τα κλασικά ΜΜΕ. Μια ανάρτηση σε ΜΚΔ μπορεί να έχει μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα και επιρροή από ένα άρθρο σε εφημερίδα ή ένα φυλλάδιο.
  • Έχει αλλάξει άρδην η πολιτική επικοινωνία. Μπορεί μια εντύπωση τελευταίας στιγμής να μετακινήσει σημαντικό ποσοστό της κοινής γνώμης.
  • Οι πολίτες είναι θυμωμένοι και έχουν σοβαρά προβλήματα διαβίωσης, σημαντικοί παράγοντες που μπορούν να αλλοιώσουν την πρόθεση ψήφου.

Για τα παραπάνω, και για άλλα μικρότερα, οι δημοσκοπήσεις θα «πέσουν έξω» πάλι.

Θα δείτε πολλές απλές και τυχαίες δικτυακές δημοσκοπήσεις να είναι πιο κοντά στα τελικά αποτελέσματα, από ότι μεγαλόσχημες δημοσκοπήσεις μεγάλων εταιριών.

Αυτό που με προβληματίζει είναι, ότι ολόκληρα κόμματα εξουσίας δεν έχουν υπόψη τους τα παραπάνω και οι εταιρίες αντίστοιχα σαν να μην τους ενδιαφέρει να προσαρμοστούν, κυρίως λόγω κόστους.

Έχω και μια προσωπική γνώμη, ότι τελικά η αποχή θα είναι μικρή, γεγονός που θα μεγεθύνει τις αποκλίσεις.

144Shares

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *