Το trend που «τρέφει» το Facebook, αλλά θα το καταστρέψει

Το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε τον περασμένο Μάρτιο, όταν ο πλανήτης έμαθε πως το Facebook μας έχει «φακελωμένους» και χρησιμοποιεί τα προσωπικά μας δεδομένα, κατά το δοκούν, είχε συνέπειες για τον αμερικανικό κολοσσό.

Μολονότι τα πρώτα στοιχεία ανέφεραν πως οι Αμερικανοί δεν εγκαταλείπουν το εν λόγω social network, πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι ΗΠΑ και ο Καναδάς παραμένουν η μεγαλύτερη αγορά (βλ. 185 εκατομμύρια χρήστες, καθημερινά), αλλά υπάρχει μεγάλη πτώση στην Ευρώπη (279 εκατομμύρια καθημερινοί χρήστες).

Τους μήνες που ακολούθησαν της αποκάλυψης, δημοσιεύτηκαν άκρως ανησυχητικά στοιχεία. Όπως ότι το Facebook έδωσε δεδομένα χρηστών, σε Κινέζους κατασκευαστές smartphones. Δυο ημέρες μετά, βγήκαν στον «αέρα» προσωπικά μηνύματα 14 εκατομμυρίων χρηστών.

Αίσθηση προκάλεσε, στις 6 Αυγούστου η πληροφορία πως το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο προσέγγισε τράπεζες, ώστε να αποκτήσει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα πελατών. Kαι προφανώς οι διαβεβαιώσεις του Mark Zuckerberg πως θα προσλάβει 20.000 ανθρώπους (έως το τέλος του έτους), να ασχοληθούν με τα θέματα ασφαλείας, δεν ηρέμησαν το λαό.

Η νέα πραγματικότητα λοιπόν, αναφέρει πως η εταιρία Facebook Inc παρουσίασε απώλειες 120 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με την τιμή της μετοχής της να «πέφτει» κατά 20%.

Την ίδια ώρα, οι χρήστες του διαδικτύου, τουλάχιστον του κομματιού στο οποίο έχουμε πρόσβαση όλοι (το News 24/7 σε ενημέρωσε για το Dark web και όσα πρέπει να ξέρεις, για να προφυλαχθείς) φαίνεται να φεύγουν από το Facebook και να βρίσκουν καταφύγιο στη Google. Δηλαδή, στα προϊόντα της.

Ο Brian Wiser είναι ο επικεφαλής αναλυτής του Pivotal Research Group. Το Pivotal Research Group είναι κορυφαία ερευνητική εταιρία μετοχών, που παρέχει «ζωτικές και έγκαιρες πληροφορίες και προοπτική» και υπάρχει από το 2010. Αφότου λοιπόν, ο Wiser ασχολήθηκε με τα δεδομένα που είχε συγκεντρώσει η Nielsen, επί της «ψηφιακής κατανάλωσης», ενημέρωσε για τα κάτωθι:

Τα προϊόντα της Google, συμπεριλαμβανομένων των YouTube και Waze (η μεγαλύτερη κοινότητα του πλανήτη, βάσει της κίνησης και των εφαρμογών πλοήγησης) «απασχολούν» το 24.7% όλου του χρόνου που περνάμε -παγκοσμίως- στα ψηφιακά μέσα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (του Αυγούστου).Το ποσοστό αυτό είναι κατά 3% μεγαλύτερο από το περυσινό. Στο ίδιο διάστημα, το 18.3% του Facebook, έγινε 16.3%.

Και οι Αμερικανοί εμφανίζονται να περνούν λιγότερο χρόνο στο Facebook. Τη… διαφορά τη διαθέτουν στο Google. Πτώση παρουσίασε και το Messenger του Facebook, θεμέλιος λίθος της ιστορίας. Ήταν της τάξεως του 10%, στο χρόνο που βρίσκονταν εκεί οι χρήστες.

Όπως είπε ο ειδικός, το Facebook εξαρτάται από ανθρώπους που επιστρέφουν συχνά σε αυτό, ώστε να μπορούν να συλλέγουν δεδομένα (από ό,τι κάνεις στο διαδίκτυο) και να τα χρησιμοποιούν, ώστε να σου «δίνει» τις ανάλογες διαφημίσεις.

Η εταιρία ενημέρωσε πως το τέταρτο τρίμηνο ο κόσμος περνούσε λιγότερο χρόνο στο Facebook, αφότου εκείνο άρχισε να αλλάζει τις πηγές ειδήσεων των χρηστών (έκοψε αυτές των επιχειρήσεων και των media) και να δίνει το χώρο τους σε posts των φίλων και συγγενών.

Οι έχοντες γνώση προειδοποιούν πως αν αυτό συνεχιστεί, οι επενδυτές θα θεωρήσουν πως οι χρήστες χάνουν το ενδιαφέρον τους για το Facebook, με τις ανάλογες -εύλογες- συνέπειες.

Πριν λίγα εικοσιτετράωρα, η Τhe Australian (εφημερίδα που ανήκει στον Murdoch) δημοσίευσε ένα άρθρο, στο οποίο ο υπεύθυνος των συνεργασιών με ειδησεογραφικά Μέσα του Facebook, Campbell Brown εμφανιζόταν να λέει, σε συνάντηση τεσσάρων ωρών που είχε με Αυστραλούς media executives, πως «δεν μας ενδιαφέρει να μιλήσουμε μαζί σας, για την «κίνηση» και τις παραπομπές σε εσάς. Αυτός είναι ο παλιός κόσμος και δεν γυρίζουμε πίσω. Ο Mark Zuckerberg δεν ενδιαφέρεται για τους εκδότες. Μου δίνει ωστόσο, πολλά περιθώρια και παραχωρήσεις, για να κάνω αλλαγές. Θα σας βοηθήσουμε να αναζωογονήσετε τη δημοσιογραφία. Σε λίγα χρόνια, το αντίστροφο μοιάζει σαν να κρατώ το χέρι της μελλοθάνατης επιχείρησης σας, σαν να βρισκόμαστε σε άσυλο». Ο Brown διέψευσε πως είπε κάτι τέτοιο. Ας δούμε όμως, πως μειώθηκαν οι παραπομπές που κάνει το Facebook σε media.

Kαι ας δούμε πόσο άλλαξαν τα νούμερα του Facebook, όταν σταμάτησε να δίνει στα media εκείνο που τους αξίζει (δεδομένου ότι για χρόνια τα χρησιμοποιούσε).

Επισήμως, το Facebook διέψευσε κατηγορηματικά «την υποτιθέμενη ατάκα του Brown. Επέλεξαν μια φράση και αλλοίωσαν το νόημα. Ο στόχος που έχουμε, αυτό πάνω στο οποίο δουλεύει η ομάδα μας κάθε μέρα με εκδότες και δημοσιογράφους από όλον τον κόσμο, είναι να βοηθήσουμε τη δημοσιογραφία να κάνει θραύση, εντός και εκτός της πλατφόρμας μας. ΑΥτό σημαίνει πως το νέο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μας είναι να δημιουργήσουμε βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα και επ’ αυτών συζητάμε».

Η The Australian αρκέστηκε στο να διαρρεύσει ότι οι συναντήσεις ηχογραφούνται, για τα πρακτικά -αναγνωρίζοντας πως δεν έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει δημοσίως, το περιεχόμενο τους.

Πίσω στην έρευνα (όλα τα ποσοστά είναι σε χρόνο που περνούν οι χρήστες παρέα με τα social media)

Η Nielsen έδωσε τα νούμερα (τις αξιολογήσεις) για το ψηφιακό περιεχόμενο και βάσει αυτών, το YouTube αντιπροσωπεύει τη μισή κίνηση των δραστηριοτήτων σε όλα τα «προϊόντα» της Google. Σταθερά τα τελευταία χρόνια, «έχει» το 20% της κατανάλωσης, με άλλες ιδιοκτησίες της Google να παρουσιάζουν αύξηση της τάξεως του 33%.

Ο κύριος ιστότοπος του Facebook, έχασε το 5% του χρόνου που του αφιέρωναν οι καταναλωτές, μολονότι οι χρήστες αυξήθηκαν κατά 4%. «Αυτό αντιστοιχεί σε πτώση της τάξεως του 8%, ανά άτομο» δήλωσε ο Weiser, που πρόσθεσε ότι η αντεπίθεση θα γίνει με επένδυση στο περιεχόμενο των video και την τεχνητή νοημοσύνη, με την εικονική πραγματικότητα.

Το Instagram, που ανήκει στο Facebook, παρουσίασε αύξηση 7% ανά χρήστη «αλλά αντιπροσωπεύει μόλις το 13% του συνολικού μεγέθους της εταιρίας». Πτώση παρουσίασε και το WhatsApp, ιδιοκτησίας επίσης, της Facebook Inc (6%). Στα ίδια επίπεδα παραμένουν το Snapchat και το Twitter.

Νίκη Μπάκουλη

Πηγή:facebook.gr

1Shares