Συνέντευξη με Δ. Τσαιλά: Αν το Ιραν κλείσει τα στενά Ορμούζ πάμε για παγκόσμιο πόλεμο;

Καθώς η Περσία εκτελεί μίνι-ναυτική άσκηση με 50 πλοιάρια στα Στενά του Ορμούζ, με σκοπό, όπως αναφέρουμε Αμερικανικά ΜΜΕ, να μπλοκάρει εν κινήσει ενδεχόμενη επέμβαση άλλων κρατών στην περιοχή, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα αν θα μπορούσε το Ιράν να κλείσει τα Στενά, από τα οποία διακινείται το 10% του παγκόσμιου πετρελαίου, και αν οδεύουμε σε νέο πόλεμο στην Μέση Ανατολή.

Για το σκοπό αυτό το new-economy έχει τη χαρά να φιλοξενεί συνέντευξη με τον Ναύαρχο Δημήτριο Τσαϊλά.

Ναύαρχε σας ευχαριστούμε για την συνέντευξη. Πόσο πιθανό είναι για το Ιράν, να κλείσει, με οποιαδήποτε πρόφαση, αιφνιδιαστικά τα στενά του Ορμούζ;

Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 1982, ορίζει τα «χωρικά ύδατα» σε 12 ναυτικά μίλια μέγιστη απόσταση πέρα από τις ακτές της κάθε χώρας και το καθεστώς της ελεύθερης ναυσιπλοΐας μέσω στενών. Το μέγιστο ανάπτυγμα των στενών είναι 21 μίλια και μοιράζεται με το Ομάν. Όμως όλα τα πετρελαιοφόρα σκάφη που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τις διαδρομές Βορρά και Ανατολής για να αποκτήσουν πρόσβαση στον Περσικό Κόλπο, θα περάσουν μέσα από τα ιρανικά ύδατα, πράγμα που σημαίνει ότι η χώρα θα μπορούσε θεωρητικά να κάνει πράξη την απειλή της περιορίζοντας την κυκλοφορία των σκαφών που εισέρχονται.

Υπάρχει περίπτωση οι ΗΠΑ να δεχτούν μια τέτοια απόφαση;

Το Ιράν και οι ΗΠΑ ενδέχεται να ερμηνεύσουν διαφορετικά τη σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών και, εν πολλοίς, ενώ η κυβέρνηση του Ιράν υπέγραψε τη συμφωνία του 1982, το κοινοβούλιο τους δεν το ενέκρινε ποτέ, ενώ οι Αμερικανοί όπως και οι Τούρκοι δεν την έχουν υπογράψει καν. Εκτός από αυτές τις επιπλοκές, με το κλείσιμο της πλωτής οδού, το Ιράν όχι μόνο θα βλάψει τους γείτονές του προς εξαγωγή και τα κράτη που εισάγουν πετρέλαιο από την περιοχή του Κόλπου, θα προκαλούσε επίσης σημαντικό οικονομικό αυτοτραυματισμό καθώς η οικονομία τους εξαρτάται εν πολλοίς από το δικαίωμα της ελεύθερης διέλευσης μέσω των στενών, όπως η σύμβαση καθορίζει. (Εδώ τονίζεται ότι η κάθε εξήγηση της σύμβασης θα επηρεάσει σημαντικά τα Ελληνοτουρκικά)

Γιατί τα στενά του Ορμούζ έρχονται ξανά στην επικαιρότητα;

Τα στενά του Ορμούζ είναι το σημαντικότερο σημείο ελέγχου της παγκόσμιας μεταφοράς πετρελαίων και έχουν βρεθεί στο επίκεντρο των περιφερειακών εντάσεων εδώ και δεκαετίες και δεν είναι η πρώτη φορά που η Τεχεράνη έχει ξεστομίσει τέτοιες απειλές.

Τι να περιμένουμε από αυτή την κρίση; Πάμε για πόλεμο;

Εκτιμώ ότι θα είναι ένας κλιμακούμενος πόλεμος ανακοινώσεων μεταξύ του Τράμπ με τον πρόεδρο του Ιράν Ρουχάνι με σκοπό το Ιράν να παρακάμψει ή να μετριάσει τις αμερικανικές πετρελαϊκές κυρώσεις. Από την άλλη πλευρά το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ από το 2015 υποχρεούται να συνοδεύει τα εμπορικά πλοία του κατά τη διάρκεια της διαμετακόμισης μέσω των στενών του Ορμούζ στον Περσικό Κόλπο. Στόχος τους είναι να αποτρέψουν την παρέμβαση του Ιράν. Αυτό όμως δεν μπορεί να συνεχισθεί επ’  άπειρον καθώς κοστίζει ακριβά και αν υποθέσουμε ότι το Ιράν αποφασίσει να δημιουργήσει μια σημειακή κρίση με ένα θαλάσσιο επεισόδιο θα το πράξει όταν θα συμφωνήσουν με τους Κινέζους και ίσως και τους Ρώσους.

  •  
    164
    Shares
  •  
  •  
  • 164
  •