Παναγιώτης Γαλετσέλης, υπ.Πρόεδρος ΔΣΑ: Θα καταργήσουμε τo τέλος επιτηδεύματος. Ποινικές ευθύνες για μνημόνια.

Την υποψηφιότητα του για την προεδρία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, ως επικεφαλής της Δικηγορικής Συνδικαλιστικής Αλλαγής (Δ.Σ.Α) ανακοίνωσε ο καταξιωμένος δικηγόρος Παναγιώτης Γαλετσέλης.
Ζητήσαμε και είχαμε την τιμή να παραχωρήσει αποκαλυπτική συνέντευξη στο new-economy.gr , ώστε να ενημερωθούμε για τις απόψεις του.

1. Κύριε Γαλετσέλη, εκτιμάτε ότι η κρίση και τα προγράμματα ‘σταθεροποίησης’ που επιβλήθηκαν τα τελευταία έτη στην Ελλάδα επιβάρυναν την κατάσταση της Δικαιοσύνης και την ποιότητα ζωής στην Ελλάδα; Αν ναι, πώς το πέτυχαν αυτό ;

Τα τελευταία χρόνια και μετά την επιβολή των μνημονίων στην Ελλάδα, αυτό που συνέβη στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή στην χώρα δεν έχει προηγούμενο. Είχαμε πλήρη κατάλυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Έτσι χαρακτηρίστηκε και καταγγέλθηκε από τον ανεξάρτητο Εμπειρογνώμονα του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ο.Η.Ε. στην από Δεκεμβρίου 2015 και 45 σελίδων έκθεσή του, που αποσιωπήθηκε από το σύνολο των ελληνικών μέσων μαζικής επικοινωνίας. Με την έκθεσή του κάλεσε τη Κυβέρνηση να συνεχίσει την έρευνα για το χρέος, αξιοποιώντας το έργο της “Επιτροπής Αλήθειας για το Χρέος” προκειμένου να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότερη δικαστική διοικητική λογοδοσία των κυβερνητικών αξιωματούχων και των ηγετικών στελεχών του ιδιωτικού τομέα, όπως τονίζει.
Θέλω να αναφερθώ στις ποινικές ευθύνες για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Και αναφέρομαι στο σύνολο της περιουσίας του Δημοσίου που δεν είναι ασφαλώς ιδιωτική (όπως γράφεται προκλητικά στα κείμενα των δανειακών συμβάσεων, που θεωρούν το Ελληνικό Δημόσιο πελάτη των πολυεθνικών Τραπεζών και δανειολήπτη των Πιστωτικών και Χρηματοδοτικών τους προϊόντων, που μάλιστα έχει παραιτηθεί αμετάκλητα και άνευ όρων από κάθε ασυλία) αλλά αποτελεί περιουσία του Ελληνικού Λαού.
Στο άρθρο 120 παρ. 3 του Συντάγματος προβλέπεται ότι “ Ο σφετερισμός, με οποιονδήποτε τρόπο, της λαϊκής κυριαρχίας και των εξουσιών που απορρέουν από αυτή διώκεται μόλις αποκατασταθεί η νόμιμη εξουσία, οπότε αρχίζει και η παραγραφή του εγκλήματος”.
Και ο πλέον αδαής θα αντιληφθεί, διαβάζοντας τις διατάξεις του Συντάγματος και του Ποινικού Κώδικα, ότι λόγω της παραχώρησης της εθνικής κυριαρχίας της χώρας, της μη κύρωσης των δανειακών συμβάσεων από την Βουλή των Ελλήνων, του εξαναγκασμού της Βουλής να ψηφίζει κατά πλειοψηφία τους εκτελεστικούς των μνημονίων νόμους, της αποχής της δικαστικής εξουσίας από την έρευνα και την κρίση επί των καταγγελιών περί της ανατροπής του πολιτεύματος, το Δημοκρατικό Πολίτευμα στη χώρα μας έχει ανατραπεί εδώ και καιρό και τα όργανα του Κράτους μόνο υπέρ του Λαού δεν ασκούν την εξουσία τους, μόνο με τον τρόπο που ορίζει το Σύνταγμα δεν ασκείται η νομοθετική και εκτελεστική εξουσία και ασφαλώς μόνο στο όνομα του Ελληνικού Λαού δεν δικαιούνται να επικαλούνται ότι απονέμουν δικαιοσύνη τα Ελληνικά Δικαστήρια.
Από το 2012 εξυφαίνονταν η στοχοποίηση των δικηγόρων και συζητούντο να ληφθούν τα αντιδικηγορικά μέτρα που τελικά επιβλήθηκαν. Τότε υπέβαλα αίτημα στο Δ.Σ. και έλεγα για τον επερχόμενο τυφώνα που επακολούθησε. Με τη κατάργηση του αφορολόγητου, τη φορολόγησή μας με συντελεστή 35%, τη προκαταβολή φόρου για το επόμενο έτος, την ένταξή μας στον ΕΟΠΥΥ, τη περικοπή του εφάπαξ και της επικουρικής σύνταξης κλπ και τους καλούσα να ξυπνήσουμε και να αντιδράσουμε … Τι έγινε ;;; Τα ξέρετε όλοι !!! Δεν έγινε τίποτα και υποστήκαμε τα πάνδεινα …
Η επαγγελματική και οικονομική κρίση που μαστίζει, μαζί με την υπόλοιπη κοινωνία, τους Δικηγόρους και ιδιαίτερα τους νέους και μαχόμενους με τη συρρίκνωση της δικηγορικής ύλης, με την αύξηση των επαγγελματικών εξόδων, με την υπερφορολόγησή μας, με την πληρωμή παράλογου ύψους και μη ανταποδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, με τον οξύτατο ανταγωνισμό, μας υποχρεώνει να βαρέσουμε το καμπανάκι κινδύνου και να προτάξουμε την ανάγκη άμεσης στήριξης των συναδέλφων.

2. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο τρόπος εκλογής των ανωτάτων δικαστικών να αλλάξει. Είναι σωστό και πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό;

Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η αυτοδιοίκηση στο δικαστικό σώμα έχει το πλεονέκτημα της ανεξαρτησίας της δικαστικής εξουσίας από την Κυβέρνηση. Και αυτό ισχύει σε όλες τις βαθμίδες της δικαιοσύνης πλην της ανώτατης.
Γεννάται όμως το ερώτημα : Η απονομή της δικαιοσύνης στην Ελλάδα, στο σύνολό της, είναι πράγματι ανεξάρτητη ή παρατηρούμε διαχρονικά και συχνότατα φαινόμενα δικαστικών αποφάσεων που μόνο από ανεξάρτητα δικαστήρια δεν έχουν εκδοθεί ; Που δεν συμβαδίζουν με το κοινό περί δικαίου αίσθημα, όπως λέμε εμείς οι νομικοί, χωρίς να εννοούμε το λαϊκίστικο ή δημοφιλές αίσθημα περί δικαιοσύνης, αλλά αυτό που συνεκτιμά τη νομική και κοινωνική λογική του εχέφρονα και συνετού μέσου πολίτη, όπως έγγραφαν τα παλιά νομικά συγγράμματα. Επομένως, το πρόβλημα της ανεξαρτησίας της δικαστικής εξουσίας είναι σύνθετο και δεν εξαρτάται μόνο από το εάν οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί εκλέγονται από τα υπηρεσιακά δικαστικά συμβούλια και μάλιστα οι πρόεδροι των ανώτατων δικαστηρίων της χώρας αλλά από τον τρόπο εξασφάλισης της πραγματικά ανεξάρτητης δικαστικής κρίσης, που η εξάρτησή της πολλές φορές δεν οφείλεται μόνο σε κυβερνητικές αλλά και άλλου είδους εξαρτήσεις, ίσως και ευπρόσδεκτες από την ίδια την δικαιοσύνη …

3. Παρατηρείται το φαινόμενο τα πρακτικά σε δίκες να ‘καθαρογράφονται επι μήνες’ και μια δικη ως αποτέλεσμα αναβολών να παίρνει 3, 5 ή 7 ετη για να ολοκληρωθεί. Τι θα μπορούσε να γίνει ώστε αυτό να βελτιωθεί;

Η αλήθεια είναι αυτή ότι υπάρχει υπερβολικά αργός ρυθμός απονομής της δικαιοσύνης. Αλλά η βραδύτητα αυτή δεν οφείλεται στην εφαρμογή των κανόνων απονομής της δικαιοσύνης, στις δικονομίες, όπως λέγονται, αλλά στην έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής από την Πολιτεία. Η έλλειψη του αναγκαίου αριθμού δικαστών, δικαστικών υπαλλήλων, δικαστικών αιθουσών, τεχνολογικής υποστήριξης, κτιριακών υποδομών και η διαχρονική αδιαφορία της Πολιτείας να χρηματοδοτήσει την οργάνωση και λειτουργία της δικαιοσύνης είναι τα βασικά αίτια της καθυστέρησης απονομής της δικαιοσύνης. Αν συνεπώς, εξασφαλιστεί η υποστήριξη του έργου της δικαιοσύνης με προγραμματισμό και έλεγχο της λειτουργίας της θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του χρόνου έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων. Αυτό άλλωστε αποτελεί πάγιο αίτημα των δκηγορικών συλλόγων της χώρας, αφού οι δικηγόροι όχι μόνο δεν ευνοούνται αλλά πλήττονται καίρια από τον βραδύ ρυθμό απονομής της δικαιοσύνης στη χώρα μας. Δυστυχώς όμως, η βελτίωση αυτή δεν φαίνεται ορατή στο άμεσο μέλλον, όταν στις σημερινές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες ομηρίας της χώρας από τους δανειστές της η χρηματοδότηση της δικαιοσύνης είναι απλά μια ευχή.

4. Βελτιώθηκε η θέση του Δικηγόρου τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα;

Μέσα στη λαίλαπα της συρρίκνωσης των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών, της τεράστιας μείωσης των εισοδημάτων των πολιτών, της σημαντικής αύξησης των τελών και παραβόλων προσφυγής στη δικαιοσύνη, της εισπρακτικού χαρακτήρα εκ μέρους του Δημοσίου φορολόγησης των δικηγόρων, της επιβάρυνσης με υψηλότατες και μη ανταποδοτικές ασφαλιστικές εισφορές του δικηγορικού εισοδήματος, μόνο δυσμενέστατες συνέπειες υπήρξαν στην επαγγελματική κατάσταση της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων. Η επιβίωση του έλληνα δικηγόρου, εάν διατηρηθούν οι σημερινές συνθήκες που ανέφερα, είναι πια ζητούμενο.

5. Τι προβλήματα έχει ο Δικηγορικός Συλλογος Αθηνών ; Tι κινήσεις σχεδιάζετε να κάνετε για τη βελτίωση της διαφάνειας λειτουργίας , την απoτελεσματική συμβολή της βελτίωσης της άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος από το Σύλλογό σας; Τι άλλες κινήσεις σκέφτεστε να κάνετε άμεσα για τη βελτίωση του κλάδου και του Συλλόγου σας; Τι εκτιμάτε ότι η πολιτεία πρέπει να κάνει για να βοηθήσει τον δικηγόρο σήμερα;

Λυπάμαι, αλλά δυστυχώς, όπως και κατά τις προηγούμενες τριετίες έτσι και αυτή η τελευταία του απερχόμενου Προέδρου στον ΔΣΑ ήταν χαμένες τριετίες, αφού κανένα από τα βασικά και σοβαρά προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο μας δεν λύθηκε. Ασκήθηκε μια διαχείριση ρουτίνας και αυτό που είχε σαν αποτέλεσμα ήταν η απονεύρωση και η πλήρης παθητικοποίηση του Δικηγορικού Σώματος. Και αυτό παρά την περσινή εξάμηνη αποχή που αντί να συσπειρώσει απονεύρωσε το σώμα των δικηγόρων γιατί δεν είχε στόχους, εκτίμηση για τη πορεία της και κατέληξε σε φιάσκο, αφού υποστήκαμε μια βαριά ήττα, καθώς η Πολιτεία δεν πήρε πίσω κανένα μέτρο σε βάρος των δικηγόρων (αύξηση ασφαλιστικών εισφορών με μείωση των παροχών και των συντάξεων, αύξηση της φορολογίας μας και τόσα άλλα).
Για ποιο έργο του Δικηγορικού Συλλόγου να μιλήσουμε, όταν δεν έχει καταφέρει να επιλύσει τόσα χρόνια ούτε τα απλά καθημερινά προβλήματα άσκησης της δικηγορίας των Αθηναίων δικηγόρων ;
Μήπως σταμάτησαν οι ατέλειωτες ουρές και η απίστευτη ταλαιπωρία των συναδέλφων μας στις γραμματείες των δικαστηρίων της Αθήνας ; Έγινε τίποτε για να εξασφαλιστεί η στοιχειωδώς αξιοπρεπής άσκηση του υπερασπιστικού έργου των συναδέλφων που δεν έχουν χώρο ούτε που να αφήσουν την τσάντα με τις δικογραφίες ; Εδώ, δεν θα πρέπει να μην σημειώσουμε, ότι η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής στα δικαστικά κτίρια της Αθήνας, όπου καθημερινά στοιβάζονται κυριολεκτικά χιλιάδες πολίτες, δικηγόροι, δικαστικοί υπάλληλοι και δικαστές οφείλεται αποκλειστικά στη Πολιτεία που αδιαφορεί για τις συνθήκες απονομής της δικαιοσύνης και δείχνει το στίγμα πολιτιστικά υπανάπτυκτης χώρας. Αλλά ο Δικηγορικός Σύλλογος δεν ασκεί τον ρόλο του με επιτυχία, ώστε να πιέζει προς κάθε κατεύθυνση, να δημοσιοποιεί συχνά τη τραγική κατάσταση που βιώνει όποιος προσφεύγει στη δικαιοσύνη και τις απαράδεκτες συνθήκες άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος και ακόμα να πραγματοποιεί και στάσεις εργασίας και αποχές από το λειτούργημα, ώστε να επισπευσθούν οι λύσεις στα προβλήματα και να δείξει ότι βρίσκεται και στο πλευρό του πολίτη.
Ο Δικηγορικός Σύλλογος πρέπει να ανοίξει σε όλες του τις λειτουργίες. Ζητήσαμε να δημοσιεύονται όλες οι απόφάσεις του Δ.Σ. και αυτό έγινε ελλιπές διότι εξακολουθούν να μη δημοσιεύονται και τα πρακτικά των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου. Ποιοί αντιδρούν στη διαφάνεια και τη δημοσιότητα ;; Και για ποιούς λόγους ;; Γιατί αγνοούν την ενημέρωση των συναδέλφων αλλά και γιατί υποτιμούν την νοημοσύνη τους ;;;
Ποιά μέτρα, μεταξύ πολλών άλλων, πρέπει να λάβει άμεσα η Πολιτεία ; Ενδεικτικά :
1. Να σταματήσει την υπερφορολόγησή μας. Να μας απαλλάξει από τον ΦΠΑ για κύκλο εργασιών κάτω των 25.000 ευρώ. Να καταργήσει το τέλος επιτηδεύματος.
2. Να αφαιρέσει τις ασφαλιστικές εισφορές από το φορολογητέο δικηγορικό εισόδημα. Να ανασταλεί η ανγκαστική είσπραξη από το ΚΕΑΟ των οφειλών των ασφαλισμένων δικηγόρων. Το 7% συν 4% των κρατήσεων για εφάπαξ και επικουρική σύνταξη πρέπει να πάψει γιατί αποτελεί ανταποδοτική κοροϊδία για τον συνταξιούχο.
3. Να γίνει άμεση αλλαγή του Κώδικα Δικηγόρων με αναβάθμιση των εξουσιών του Δ.Σ. και περιορισμό αυτών του Προέδρου, με συμμετοχή των συναδέλφων στα όργανα, στις επιτροπές και στη παρακολούθηση της καθημερινότητας της άσκησης του επαγγέλματος.
4. Να εξασφαλιστεί νομοθετικά η τήρηση των όρων συμμετοχής των δικηγόρων στις Επιτροπές Κτηματολογίου και η αύξηση του αριθμού τους, να ασκείται αυστηρός έλεγχος στις επιτροπές χορήγησης ασύλου για τον τρόπο επιλογής των συναδέλφων, να ανατεθεί το νομικό έργο των δημόσιων υπηρεσιών, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ σε δικηγόρους για την αύξηση της δικηγορικής ύλης.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •