Οπλιστείτε! Ξεκινάει η ‘ Παγκόσμια μάχη των Σoυπερμάρκετ’ από την Κίνα!

Η δυνατότητα άντλησης χρημάτων απο το Χρηματιστήριο, μεταφέρει τον πόλεμο μεταξύ γιγαντιαίων εταιριών για τον έλεγχο των δικτύων Λιανικής Πώλησης ακόμη και στην Κίνα. Η Alibaba Group Holding Ltd θα επενδύσει $2.9 δις (σε αξια 24% χαμηλότερη απο την πραγματική) για να πάρει το 36% της εταιρίας Sun Art που εχει πάνω απο 400 Συπερμάρκετ στην Κίνα, σε μια κίνηση-μάτ εναντίον της επέκτασης της Αμερικάνικης Κολοσσιαίας εταιρίας-ιδιοκτητριας Σουπερμαρκετ σε ολο τον κοσμο WalMart Stores. Η Sun Art Retail Group έχει τα σουπερμαρκετ Auchan και RT-Mart banners. Στη συμφωνία, συμμετέχει και… η Γαλλική Auchan Retail που θα αυξησει συμμετοχή στην εκει εταιρία που βρίσκεται στο Hong Kong! Συνολικά η μάχη απευθύνεται στον έλεγχο μιας δυνητικής αγοράς μεγέθους μόλις…$4 τρις! Είναι άγνωστο σε τι βαθμό η Alibaba μπορεί επιτυχώς να εισέλθει στην αγορά αυτη, που διαφέρει απο εκείνη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η Κινέζικη αγορά ειναι η πλέον υποσχόμενη, καθως ευνοείται απο την αστικοποίηση και τους ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης της Κίνας και της Καταναλωτικής δύναμης του Κινέζου εργαζόμενου και της ανερχόμενης αστικής τάξης στην χώρα αυτη.
Ηδη το 2015 το κατα κεφαλήν ΑΕΠ στην Σαγκάη ανέρχονταν σε 15.500 δολάρια, στο Πεκίνο σε 15.800 δολάρια, και στην Σεντζέν , εδρα του σημαντικότερου Χρηματιστηριου της Κίνας, και γειτνιάζουσας στο Χογκ-Κογκ βιομηχανικής πόλης, σε 24.000 δολάρια! Η Κατανάλωση κατα κεφαλή σε Φαγητο, Καπνό και Ποτά ξεπερνάει τα 1.000 δολάρια στις πόλεις αυτές, ειναι δηλαδή ήδη σε επίπεδα αντίστοιχα του 70% του επιπέδου της κατα κεφαλήν κατανάλωσης δυτικών μεγαλουπόλεων.
Η ελεγχόμενη RT Mart ειναι πρώτη σε Πωλήσεις εταιρία με πωλήσεις περίπου $15 δις, ακολουθούμενη απο την Αμερικάνικη WalMart ($10 δις) και την Γαλλική Carrefour ($6 δις), αλλα και η Γερμανική Metro. Αν και τα μεγεθη αυτα φαινονται μικρά, όπως συνέβη σε όλο τον κόσμο έτσι και στην Κίνα ο ρυθμός ανάπτυξης των εταιριών αυτων αναμένεται να ειναι ιλιγγιώδης καθως θα παίρνουν κομμάτι απο μικρά καταστήματα σε βάθος χρόνου (180.000 μικροκαταστήματα). Απο την πλευρά του το e-Commerce εχει 11% μερίδιο, δηλαδή $480 δις, ελέγχοντας μάλιστα το 20% των λιανεμπορικών εισαγωγών σε τρόφιμα και ποτά.
Η Κινέζικη, εν ολίγοις αγορά, έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, όπου η Alibaba φαίνεται να ‘κλειδώνει’ το στρατηγικό της πλεονέκτημα στο e-Commerce, ακουμπώντας πλέον στη γιγαντιαία αγορά σουπερμαρκετ, ενός δισεκατομμυρίων καταναλωτών.
Φαίνεται ότι πλέον η Κίνα μετατρέπεται απο ‘Παραγωγικό Ελντοράντο’, που ηταν απο το 1972 που εγινε η συμφωνια Νίξον για συνεργασια ΗΠΑ-Κίνας, σε ‘Καταναλωτικό Ελντοράντο’! καθώς αποτελεί μακράν, μετα τις ΗΠΑ, την σημαντικότερη αγορά του κόσμου, και δυνητικά την μεγαλύτερη. Η είσοδος της Alibaba αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη, καθώς ίσως αποτελέσει το ‘ηχηρό καμπανάκι’, την αρχή ενος ‘αγνωστου πόλεμου’ και σε άλλους κλάδους που ακουμπάνε στην Καταναλωτική αγορά της Κίνας, όπου εμπλέκονται ή φιλοδοξούν να εμπλακούν Αμερικανικές, Γερμανικές και Γαλλικές εταιρίες!
Η προσεκτική, και με γεμάτη σεβασμό, επομένως, συμπεριφορά του Αμερικανού προέδρου Ντοναλτ Τραμπ στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα ίσως δεν αποτελεί μια τυχαία κίνηση απλά προσεταιρισμού του Κινέζικου γιγαντα σε γεωστρατηγικά θέματα, όπως για την Λαικη Δημοκρατία Κορέας ή τα αμφισβητούμενα πετρέλαια της ‘Θάλασσας της Νότιας Κίνας’ (οπου εμπλεκονται Βιετναμ και Φιλιππίνες. Ισως αποτελεί και προσπάθεια ευνοικών επαφών για την μελλοντική είσοδο Αμερικάνικων εταιριών στην Τεράστια, απο κάθε άποψη, και ταχέως αναπτυσσόμενη Καταναλωτική Αγορά της Κίνας!

Κωνσταντίνος Βέργος , Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία.

*Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.

  •  
    171
    Shares
  •  
  •  
  • 171
  •